Strona internetowa www.kajto.pl wykorzystuje pliki cookies oraz inne technologie służące do automatycznego przechowywania danych w celu zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa w urządzeniu końcowym. Zgoda wyrażona na korzystanie z tych technologii przez stronę internetową www.kajto.pl lub podmioty trzecie, w celach związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, może w każdym momencie zostać przez Państwa zmodyfikowana lub odwołana w ustawieniach przeglądarki. Więcej szczegółów dotyczących naszej polityki cookies znajdziecie Państwo Polityce Prywatności. OK, zamknij
  • Rywalizacja w FIA ERC wkracza w decydującą fazę – czeski Rajd Barum (26-28 sierpnia) najbliższym wyzwaniem Kajetanowicza i Barana;
  • 230 km ścigania na 15 wąskich, podbijających i dziurawych czeskich odcinkach, na których miejscowi kierowcy narzucają szalone tempo;
  • 132 załogi z 20 krajów – Rajd Barum to najmocniej obsadzona runda czempionatu Starego Kontynentu;
  • 160 punktów w 6 startach – LOTOS Rally Team zdecydowanym liderem klasyfikacji indywidualnych i zespołowej FIA ERC;
  • 200 tys. entuzjastycznych kibiców przy trasie – popularności czeskiej imprezie mogą pozazdrościć nawet rundy WRC;
  • Trzy punkty od mistrzostwa – Kajetanowicz i Baran przed szansą obrony tytułu już na dwie rundy przed końcem mistrzostw.

Najważniejsza impreza w czeskich sportach motorowych, jedne z najtrudniejszych asfaltowych tras w Europie, które od lat przyciągają mnóstwo załóg i setki tysięcy entuzjastycznych kibiców. Taki właśnie jest Rajd Barum, w którym już w ostatni weekend sierpnia rywalizować będą zawodnicy walczący w Rajdowych Mistrzostwach Europy i Mistrzostwach Czech. Z numerem 1 do walki ruszą aktualni Mistrzowie Europy i liderzy tegorocznego cyklu, czyli Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran. Dla Kajetana tegoroczna „Barumka” będzie jego trzecim startem w tych czeskich zawodach. W ubiegłym roku Polacy zajęli tu świetne trzecie miejsce, ustępując jedynie wielokrotnym mistrzom Czech i rekordzistom tej imprezy. Ten sukces Kajetanowicz i Baran odnieśli w duchu fair-play. Na drugim odcinku specjalnym załoga LOTOS Rally Team zauważyła, że koszmarnie wyglądającemu wypadkowi uległ francuski duet Consani/Benoit. Polacy zatrzymali się, by sprawdzić czy ich rywale potrzebują pomocy. Ta postawa Kajetana i Jarka została później uhonorowana nagrodą Fair-Play przyznawaną przez Polski Komitet Olimpijski.

006

W walce o zwycięstwo w czeskiej rundzie FIA ERC załodze LOTOS Rally Team przyjdzie się zmierzyć z wyjątkowo liczną stawką szybkich i skutecznych zawodników. Wśród nich są m.in. fabryczny kierowca Skody Jan Kopecky (czterokrotny zwycięzca Rajdu Barum, Mistrz Europy z 2013 r. i trzykrotny Mistrz Czech), Bryan Bouffier (wicemistrz Europy z 2013 r., trzykrotny Mistrz Polski), wicelider punktacji FIA ERC Aleksiej Łukjaniuk, a także kolejny Mistrz Czech – Pavel Valousek Jr. i Łukasz Habaj – aktualny Rajdowy Mistrz Polski oraz wielu innych groźnych rywali. Imponująco bogatą listę zgłoszeń do czeskich zawodów tworzą aż 132 załogi, z czego 87 powalczy o punkty do klasyfikacji europejskiego czempionatu.

Rajd Barum poza wyjątkowo mocną obsadą słynie także z bardzo trudnych odcinków specjalnych wytyczonych na asfaltowych drogach przecinających południowe Morawy. Nierówne, podbijające oesy o zmiennym rytmie to ogromne wyzwanie. Co więcej – trasa tegorocznej edycji zawodów została w 40 procentach zmieniona w porównaniu z edycją z sezonu 2015, ale w harmonogramie nadal pozostały najbardziej znane odcinki „Barumki”. Podobnie jak każdą inna rundę FIA ERC, także Rajd Barum otworzy odcinek kwalifikacyjny. Niemal 5-kilometrową próbę zaplanowano na piątek, na godzinę 9:15. Walka o zwycięstwo w czeskiej rundzie mistrzostw Starego Kontynentu rozpocznie się 26 sierpnia od widowiskowego, wieczornego superoesu na ulicach Zlina, który co roku gromadzi około 40 tys. widzów. W sobotę zawodnicy będą musieli utrzymać najwyższą koncentrację i determinację aż przez 14 godzin, bo tyle właśnie potrwa pierwszy i najdłuższy etap rajdu. Tego dnia załogi przejadą 8 prób sportowych o łącznej długości niemal 120 km, w tym najdłuższy w zawodach oes Kosiky (22,22 km) oraz rozgrywany tuż przed zachodem słońca słynny OS Semetin (11,51 km). Finałowy dzień rajdu to sześć odcinków specjalnych podzielonych na dwie pętle, które tworzą klasyczne oesy „Barumki”, czyli Pindula (18,43 km) i Majak (13,25 km) oraz odcinek Kasava (19,42 km) – wracający po 25 latach do harmonogramu czeskiej imprezy. Nieoficjalne wyniki 8. rundy FIA ERC 2016 poznamy w niedzielę około 15:25. Godzinę później, na rynku w Zlinie rozpocznie się ceremonia mety, która zakończy 46. edycję Rajdu Barum.

W tym sezonie Kajetanowicz przyjedzie do Czech jako świeżo upieczony zwycięzca Rajdu Rzeszowskiego i zdecydowany lider Rajdowych Mistrzostw Europy. W 6 tegorocznych startach Kajto wywalczył 160 punktów, dzięki czemu jego przewaga nad drugim w punktacji Aleksiejem Łukjaniukiem wynosi już 76 punktów. Z kolei trzeci w klasyfikacji mistrzostw Starego Kontynentu Ralfs Sirmacis zgromadził 81 punktów mniej niż Polak. O tym kto zdobędzie tytuł Rajdowego Mistrza Europy decyduje suma punktów za siedem najlepszych wyników w sezonie. To oznacza, że Polak już w ten weekend może obronić wywalczony w ubiegłym roku tytuł. Aby tak się stało Kajetanowicz musi zdobyć w Rajdzie Barum co najmniej trzy punkty więcej niż Aleksiej Łukjaniuk, a jednocześnie Ralfs Sirmacis nie zmniejszy swojej straty do Polaka o więcej niż dwa punkty.

Kajetan Kajetanowicz Moi partnerzy i współpracownicy dają mi możliwość walki na najwyższym poziomie. Jestem im za to wdzięczny i również dlatego zawsze staram się dać z siebie jak najwięcej. Przed każdym sezonem, na każdym treningu, na każdym evencie i na każdych zawodach. Moje życie to rajdy i cieszę się z wszystkich dni, które stawiają przede mną zadania. Przed LOTOS Rally  Team kolejne wyzwanie – ósma runda Mistrzostw Europy. Wygrać Rajd Barum jest bardzo ciężko, dlatego też wielu kierowców pragnie tego tak samo jak ja. Wiara zespołu i kibiców utwierdza mnie w przekonaniu, że wspólnie robimy rzeczy nieszablonowe. Będziemy się cieszyć każdym kawałkiem, często bardzo zniszczonego, asfaltu wokół Zlina i starać się zasłużyć na zadowolenie z wykonanej pracy.

015

Rajd Barum w liczbach

  • 1. – pozycja Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Barum.
  • 8. runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
  • 405 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Zlinie.
  • 3. start Kajetanowicza w tej imprezie.
  • 132 załogi z 20 krajów zgłosiły się do 46. edycji zawodów. Tym samym Rajd Barum to najmocniej obsadzona runda w tym sezonie FIA ERC.
  • 7 załóg z Polski weźmie udział w czeskiej rundzie europejskiego czempionatu.
  • 3 Mistrzów Europy (Kopecky, Rossetti i Kajetanowicz) oraz 2 wicemistrzów (Bouffier, Tlustak) stanie na starcie zawodów w Zlinie.
  • 22,22 km liczy najdłuższy odcinek rajdu – próba Kosiky.
  • 160 punktów w 6 dotychczasowych startach – załoga LOTOS Rally Team zdecydowanym liderem punktacji FIA ERC.
  • 4 zwycięstwa w Rajdzie Barum ma na koncie rekordzista tej imprezy Jan Kopecky – trzykrotny mistrz Czech i Rajdowy Mistrz Europy z 2013 r.
  • W 1983 r. Rajd Barum po raz pierwszy był rundą europejskiego czempionatu.
  • 46. edycja najważniejszej czeskiej imprezy w sportach motorowych.
  • 294 dziennikarzy z 20 krajów akredytowało się podczas ubiegłorocznej edycji czeskiego klasyka.
  • 2011 r. zanotowano najmniejszą różnicę między zwycięzcą a drugim zawodnikiem Rajdu Barum. Na mecie zawodów dzieliło ich zaledwie 1,2 sekundy.
  • 1971 r. Rajd Barum odbył się po raz pierwszy.
  • 229,94 km – łączna długość 15 odcinków specjalnych.
  • Około 40 tys. kibiców gromadzi rozpoczynający rajd superoes na ulicach Zlina.
  • 18 startów w tej imprezie ma na koncie jej dwukrotny zwycięzca i wielokrotny mistrz Czech – Vaclav Pech jr.
  • 1. – numer startowy załogi LOTOS Rally Team.
  • 3. miejsce wywalczyli Kajetanowicz i Baran w ubiegłorocznej edycji Rajdu Barum.
  • 76 punktów – to przewaga Kajetanowicza nad drugim w tabeli kierowcą – Rosjaninem Aleksiejem Łukjaniukiem.
  • 40 proc. trasy odcinków specjalnych rajdu zostało zmienione w porównaniu do ubiegłorocznej edycji.
  • W 5 z 6 tegorocznych startów w rundach FIA ERC Kajetanowicz z Baranem stawali na podium.
  • 14 godzin będzie trwał sobotni, najdłuższy etap Rajdu Barum.
  • 12 z 15 odcinków specjalnych ubiegłorocznej edycji czeskich zawodów Kajetanowicz i Baran ukończyli w pierwszej trójce.
  • 29 na 82 (35 proc.) – to liczba odcinków specjalnych, które Kajto z Jarkiem wygrali w sześciu tegorocznych startach w Rajdowych Mistrzostwach Europy. To najlepszy wynik spośród wszystkich załóg rywalizujących w tym cyklu.
  • 1. – miejsce LOTOS Rally Team w punktacji zespołów przed 8. rundą mistrzostw. Polski zespół pewnie prowadzi w tej klasyfikacji z przewagą 58 punktów.
  • 64 na 82 (78 proc.) oesów w tym sezonie FIA ERC załoga LOTOS Rally Team ukończyła w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej.
  • 26 punktów Kajto i Jarek zdobyli w Czechach w sezonie 2015.
  • 3 Rajdowych Mistrzów Polski – Kajetanowicz, Bouffier i Habaj – wystartuje w Rajdzie Barum 2016.

Harmonogram 46. Rajdu Barum – 8. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy 2016

piątek, 26 sierpnia (1 odcinek specjalny, łącznie 9,3 km)

07:30 – odcinek testowy
09:15 – odcinek kwalifikacyjny (Pohorelice, 4,71 km)
15:30 – wybór pozycji startowych (Zlin)
16:00 – ceremonia startu (Zlin)

21:00 – OS 1 – Zlin (9,3 km)

sobota, 27 sierpnia (8 odcinków specjalnych, łącznie 118,44 km)

07:28 – serwis A – 30 minut (Otrokovice)
08:46 – OS 2 – Brezova (11,74 km)
10:14 – OS 3 – Kosiky (22,22 km)
11:29 – serwis B – 30 minut (Otrokovice)

13:02 – OS 4 – Hostalkova (13,75 km)
13:35 – OS 5 – Semetin (11,51 km)
15:03 – OS 6 – Brezova (11,74 km)
16:23 – serwis C – 30 minut (Otrokovice)

17:31 – OS 7 – Kosiky (22,22 km)
19:09 – OS 8 – Hostalkova (13,75 km)
19:42 – OS 9 – Semetin (11,51 km)
20:55 – serwis D – 45 minut (Otrokovice)

niedziela, 28 sierpnia (6 odcinków specjalnych, łącznie 102,2 km)

07:55 – serwis E – 15 minut (Otrokovice)
09:08 – OS 10 – Kasava (19,42 km)
09:56 – OS 11 – Pindula (18,43 km)
10:39 – OS 12 – Majak (13,25 km)
11:49 – serwis F – 30 minut (Otrokovice)

13:17 – OS 13 – Kasava (19,42 km)
14:05 – OS 14 – Pindula (18,43 km)
14:48 – OS 15 – Majak (13,25 km)
15:21 – serwis G – 10 minut (Otrokovice)
16:25 – ceremonia mety – Zlin

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy przed Rajdem Barum – 8. rundą FIA ERC 2016:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 160 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 84 pkt.
3. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 79 pkt.
4. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
5. Freddy Loix (Belgia) 38 pkt.
6. Raul Jeets (Estonia) 38 pkt.
7. Jarosław Kołtun (Polska) 38 pkt.
8. Ricardo Moura (Portugalia) 37 pkt.
9. Bryan Bouffier (Francja) 37 pkt.
10. Wojciech Chuchała (Polska) 34 pkt.

Klasyfikacja zespołowa FIA ERC przed Rajdem Barum – 8. rundą FIA ERC 2016:
1. LOTOS Rally Team 126 pkt.
2. C-Rally 68 pkt.
3. Sports Racing Technologies 66 pkt.
4. Tiger Energy Drink Rallye Team 46 pkt.
5. Tlustak Racing 46 pkt.
6. Botka Rally Team 37 pkt.
7. T&T Czech National Team 30 pkt.
8. Peugeot Belgium Luxembourg 25 pkt.
9. Lascaris Foundation Team Greece 18 pkt.
10. Gemini Clinic Rally Team 18 pkt.

Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.