Na stronie wykorzystujemy Cookies, między innymi w celach statystycznych. Akceptuję Cookies
Korzystamy z Cookies. Akceptuję
  • Kolejny przystanek na mapie Rajdowych Mistrzostw Europy – czeski Rajd Barum;
  • Z pierwszym numerem startowym pojadą liderzy klasyfikacji, Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran;
  • Jednym z konkurentów załogi LOTOS Rally Team będzie Jan Kopecký – sześciokrotny triumfator imprezy i mistrz Europy z roku 2013;
  • Razem z zawodnikami startującymi w klasie historycznej na starcie stanie blisko 250 załóg!
  • Na końcu informacji prasowej ciekawostki dotyczące rajdu oraz trzecia część rajdowego słownika.

Tradycyjnie już koniec sierpnia oznacza jedno dla wszystkich kibiców sportów motorowych – Barum Czech Rally Zlín. Czeskie święto rajdów samochodowych rozegrane zostanie już po raz 47, a na starcie tej niezwykle popularnej imprezy stanie łącznie blisko 250 samochodów. Rekordowa liczba 151 zespołów powalczy w łączonej rundzie mistrzostw Republiki Czeskiej i Mistrzostw Europy. Co najważniejsze, z pierwszym numerem na samochodzie pojadą reprezentanci LOTOS Rally Team, Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran. Aktualni mistrzowie Starego Kontynentu walczą o trzeci z rzędu tytuł – historyczny sukces, którego dotychczas nie osiągnął żaden z zawodników.

W tym roku mamy do czynienia z niezwykle wyrównanym poziomem rywalizacji w cyklu FIA ERC, o czym najlepiej świadczą wyniki. W każdej z pięciu rozegranych rund triumfowali inni kierowcy, najpierw Bruno Magalhães (Rajd Azorów), później Aleksiej Łukjaniuk (Rajd Wysp Kanaryjskich), Kajetan Kajetanowicz (Rajd Akropolu), Nasser Al-Attiyah (Rajd Cypru) i ostatnio Bryan Bouffier (Rajd Rzeszowski). Konsekwentna strategia i pewne, bardzo szybkie tempo stawia Kajetanowicza na pierwszej pozycji w tabeli – Polak jako jedyny z zawodników wygrywał odcinki specjalne podczas każdego z rajdów i ma 13 punktów przewagi nad kolejnym konkurentem. Trzeci zawodnik traci już ponad 50 punktów.

Aż 37 samochodów klasy R5

Prócz Kajetanowicza do rywalizacji zgłosili się między innymi wicelider cyklu FIA ERC, Portugalczyk Magalhães, zajmujący trzecie miejsce Niemiec Griebel, zwycięzca drugiej rundy i czwarty w klasyfikacji Rosjanin Łukjaniuk czy zwycięzca ostatniego rajdu, Francuz Bouffier. Łącznie aż 37 topowych kierowców w samochodach najwyższej klasy R5 zapowiada niezwykle zaciętą walkę, która trwać będzie zapewne do ostatnich metrów. W 2011 roku na mecie zanotowano jedną z najniższych różnic czasowych pomiędzy zwycięzcą a drugim zawodnikiem – wyniosła tylko 1,2 sekundy!

Czeskie zawody stanowią szóstą rundę mistrzostw, przedostatnią na nawierzchni asfaltowej. Choć odległość bazy rajdu od rodzinnych terenów województwa śląskiego jest najmniejsza w sezonie, Kajetanowicz startował tu dopiero trzy razy. Najlepszy rezultat wywalczył w roku 2015, gdy stanął na trzecim miejscu podium klasyfikacji generalnej.

Walka z lokalnymi kierowcami

Zakochani w knedlikach Czesi mają u siebie także szybkich kierowców, znanych na arenie międzynarodowej. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje z pewnością Jan Kopecký, który jest samodzielnym liderem w klasyfikacji zwycięzców rajdu – wygrywał aż sześciokrotnie. Z siódmym numerem pojedzie Václav Pech junior, który w przeszłości osiem razy znajdował się na podium klasyfikacji generalnej, dwukrotnie na najwyższym stopniu. Choć w rajdzie pojadą zawodnicy aż 21 narodowości, lokalni kierowcy stanowią blisko 70% listy zgłoszeń.

204 kilometry asfaltowego starcia

Wśród piętnastu odcinków specjalnych zawodów są między innymi próby Pindula, Maják, Semetín czy najdłuższy w rajdzie Troják, mierzący blisko 23 kilometry. Rajd rozpoczyna próba rozgrywana po ulicach Zlína, gromadząca tłumy fanów zagrzewających załogi w walce do późnych godzin wieczornych. Według danych z poprzednich lat liczba kibiców przy trasie tego odcinka przekracza ponad 40 tysięcy!

Znajomość odcinków specjalnych i ich charakterystyki jest zawsze atutem kierowców danego kraju. Stanowi to jednak nie tylko wyzwanie, ale przede wszystkim motywację do walki, która w sobotę rozegra się na ośmiu, a w niedzielę na sześciu „oesach”. Zwycięzców powinniśmy poznać w niedzielę, przed godziną 16:00.

Kajetan Kajetanowicz:

– Temperatury nie maleją i wszystko wskazuje na to, że po gorącym Rzeszowie czeka nas podobnie upalna atmosfera na czeskim Rajdzie Barum. Będzie tak nie tylko za sprawą wysokiej liczby stopni Celsjusza – do południowych sąsiadów zawsze zjeżdżają tłumy kibiców z Polski, podkręcając emocje swoim żywiołowym dopingiem. Jako liderzy wystartujemy z „jedynką” na samochodzie, ta pozycja dodatkowo motywuje wszystkich w zespole LOTOS Rally Team do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Dotychczasowe starty pokazały, jak trudno było ją wywalczyć i jak zacięta jest tegoroczna rywalizacja. Sezon przechodzi teraz w finałową fazę, od której bardzo wiele zależy. Wierzę, że ze wsparciem naszych partnerów i fanów, jesteśmy w stanie zrobić naprawdę wiele.

Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także CUBE.ITG, Delphi oraz Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.fb.com/EmocjeDoPelna, www.fb.com/KajetanKajetanowicz, www.twitter.com/Kajto_pl oraz www.youtube.com/Kajtopl.

Punktacja Rajdowych Mistrzostw Europy po 5 z 8 rund:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 108 punktów
2. Bruno Magalhães (Portugalia) 95 pkt.
3. Marijan Griebel (Niemcy) 50 pkt.
4. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt.
5. Nasser Al-Attiyah (Katar) 45 pkt.
6. Grzegorz Grzyb (Polska) 41 pkt.
7. Bryan Bouffier (Francja) 41 pkt.
8. José Maria López (Hiszpania) 27 pkt.
9. Alexandros Tsouloftas (Cypr) 26 pkt.
10. Panikos Polykarpou (Cypr) 26 pkt.

Barum Czech Rally Zlín 2017 w liczbach:

  • 1. – pozycja Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Barum.
  • 6. runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
  • 405 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Zlinie.
  • 4. start Kajetanowicza w tej imprezie.
  • 245 (w tym 151 w mistrzostwach Europy oraz mistrzostwach Czech, reszta w klasie historycznej) załóg zgłosiło się do tegorocznej imprezy.
  • 22,87 km liczy najdłuższy odcinek rajdu – próba Troják.
  • 108 punktów w 5 dotychczasowych startach – załoga LOTOS Rally Team liderem punktacji FIA ERC.
  • 6 zwycięstw w Rajdzie Barum ma na koncie rekordzista tej imprezy Jan Kopecký – trzykrotny mistrz Czech i Rajdowy Mistrz Europy z 2013 r.
  • W 1983 r. Rajd Barum po raz pierwszy był rundą europejskiego czempionatu.
  • 47. edycja najważniejszej czeskiej imprezy w sportach motorowych.
  • W 2011 r. zanotowano najmniejszą różnicę między zwycięzcą a drugim zawodnikiem Rajdu Barum. Na mecie zawodów dzieliło ich zaledwie 1,2 sekundy.
  • W 1971 r. Rajd Barum odbył się po raz pierwszy.
  • 204,25 km – łączna długość 15 odcinków specjalnych.
  • Około 40 tys. kibiców gromadzi rozpoczynający rajd superoes na ulicach Zlina.
  • 19 startów w tej imprezie ma na koncie jej dwukrotny zwycięzca i wielokrotny mistrz Czech – Václav Pech jr.
  • 1. – numer startowy załogi LOTOS Rally Team.
  • 13 punktów – to przewaga Kajetanowicza nad drugim w tabeli kierowcą – Portugalczykiem Bruno Magalhaesem.
  • 4 Rajdowych Mistrzów Polski – Kajetanowicz, Bouffier, Habaj i Grzyb – wystartuje w Rajdzie Barum 2017.
  • 116 to liczba odcinków, które Kajto wygrał w dotychczasowych startach w Mistrzostwach Europy.
  • 37 załóg zgłoszonych do Rajdu Barum pojedzie samochodami topowej klasy R5.
  • 21 narodowości stanie na starcie rajdu, wśród nich 8 załóg z Polski.
  • 21 ostatnich startów w FIA ERC Kajto i Jarek kończyli, zdobywając punkty.

Rajdowy słownik – poznaj rajdy samochodowe
Część 3: klasy rywalizacji w FIA ERC

Tegoroczna tabela Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) podzielona jest łącznie na siedem poszczególnych klasyfikacji, z czego trzy główne kategorie dodatkowo dzielą się na osobne punktacje kierowców i pilotów.

Zacznijmy od najważniejszej: klasyfikacja generalna (ERC Drivers dla kierowców oraz ERC Co-drivers dla pilotów). Po pięciu rundach cyklu w wynikach widnieje odpowiednio 42 i 44 zawodników – różnica wynika z tego, że niektórzy kierowcy współpracowali podczas tych rajdów z różnymi pilotami, a każdy z nich jest klasyfikowany w tabeli. Dla nas najważniejszym jest fakt, że liderami obu punktacji są Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran.

Kolejne kategorie to ERC2 (dla tzw. samochodów produkcyjnych, czyli z mniejszą ilością przeróbek – na przykład Subaru Impreza STI czy Mitsubishi Lancer Evo) oraz ERC3 (dla samochodów napędzanych tylko na jedną oś). W tegorocznej rywalizacji odświeżono klasy juniorskie. W ERC Junior U27 (dla zawodników do 27 roku życia) kierowcy korzystają z samochodów klasy R2 (z napędem na przednią oś), natomiast ERC Junior U28 (dla zawodników do 28 roku życia) to rywalizacja najmocniejszych samochodów, czyli klasy R5 (z napędem na obie osie).

Zmiany dotknęły także klasyfikację zespołową (ERC Teams), w której od tego sezonu w końcowym wyniku brane są pod uwagę dwie załogi (dotychczas zespół stanowił tylko jeden duet). Od kilku lat prowadzona jest także osobna punktacja dla zawodniczek płci pięknej, czyli ERC Ladies, choć nie jest zbyt popularna – w tegorocznych rozgrywkach sklasyfikowano dopiero trzy kobiety.

Harmonogram czasowy 47. Barum Czech Rally Zlín:

Piątek, 25. sierpnia:

07:30 – odcinek testowy
09:15 – odcinek kwalifikacyjny, Žlutava (4,55 km)
14:30 – konferencja prasowa (Zlín, biuro rajdu)
15:30 – wybór pozycji startowych (Zlín, Náměstí Míru)
16:00 – Ceremonia Startu (Zlín, Náměstí Míru)
21:30 – SSS 1, Zlín (9,51 km)

Sobota, 26. sierpnia:

08:28 – Serwis A, 30 minut (Otrokovice)
09:46 – OS 2, Biskupice 1 (8,85 km)
10:54 – OS 3, Semetín 1 (11,55 km)
11:27 – OS 4, Troják 1 (22,87 km)
13:17 – Serwis B, 30 minut (Otrokovice)

14:35 – OS 5, Březová 1 (6,54 km)
15:33 – OS 6, Biskupice 2 (8,85 km)
16:41 – OS 7, Semetín 2 (11,55 km)
17:14 – OS 8, Troják 2 (22,87 km)
18:54 – Serwis C, 30 minut (Otrokovice)

20:12 – OS 9, Březová 2 (6,54 km)
21:05 – Flexi serwis D, 45 minut (Otrokovice)

Długość odcinków specjalnych I etapu: 109,13 km

Niedziela, 27. sierpnia:

07:55 – Serwis E, 15 minut (Otrokovice)
08:38 – OS 10, Maják 1 (8,15 km)
09:11 – OS 11, Pindula 1 (17,32 km)
10:24 – OS 12, Košíky 1 (22,09 km)
11:49 – Serwis F, 30 minut (Otrokovice)

12:47 – OS 13, Maják 1 (8,15 km)
13:20 – OS 14, Pindula 1 (17,32 km)
14:33 – OS 15, Košíky 1 (22,09 km)
15:21 – Serwis G, 10 minut (Otrokovice)

16:16 – Ceremonia mety – zakończenie rajdu (Zlín, Náměstí Míru)

Długość odcinków specjalnych II etapu: 95,12 km
Długość odcinków specjalnych rajdu: 204,25 km

Share on FacebookTweet about this on Twitter