Strona internetowa www.kajto.pl wykorzystuje pliki cookies oraz inne technologie służące do automatycznego przechowywania danych w celu zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa w urządzeniu końcowym. Zgoda wyrażona na korzystanie z tych technologii przez stronę internetową www.kajto.pl lub podmioty trzecie, w celach związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, może w każdym momencie zostać przez Państwa zmodyfikowana lub odwołana w ustawieniach przeglądarki. Więcej szczegółów dotyczących naszej polityki cookies znajdziecie Państwo Polityce Prywatności. OK, zamknij
  • 4. miejsce po trzech pierwszych odcinkach specjalnych – załoga LOTOS Rally Team w czołówce 9. rundy FIA ERC;
  • Po 60 km zaciętej rywalizacji w łotewskiej rundzie Mistrzostw Europy zaledwie 6,4 sekundy dzieli Kajetana i Jarka od miejsca na podium;
  • Odcinki specjalne Rajdu Lipawy wymagające nie tylko dla załóg, ale także dla sprzętu;
  • Jeszcze 4 odcinki specjalne – do mety pierwszego etapu łotewskich zawodów pozostało 43,44 km rywalizacji.

Pierwsze 60 kilometrów zaciętej rywalizacji w Rajdzie Lipawy pokazało, ze łotewskie szutry są wymagające nie tylko dla zawodników, ale także dla sprzętu. Na porannych odcinkach specjalnych niezbędna jest również pokora, o czym przekonali się także kierowcy, którzy dobrze znają charakterystykę bardzo szybkich łotewskich tras. Liderzy Rajdowych Mistrzostw Europy – Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran rozpoczęli walkę w 9. rundzie FIA ERC, łącząc pewną jazdę z dobrym tempem. To zaowocowało czasami w czołówce Rajdu Lipawy. Na otwierającej zawody próbie Padure Kajto z Jarkiem uplasowali się dosłownie tuż za podium – od trzeciego miejsca dzieliło ich zaledwie 0,2 sekundy. To, co nie udało się na pierwszym oesie, Polacy zrealizowali na kolejnym. Na liczącym niemal 18 kilometrów odcinku Ivande załoga jadąca Fordem Fiestą z numerem 1 wywalczyła 3. czas i awansowała na podium klasyfikacji generalnej zawodów. Odcinki specjalne Rajdu Lipawy charakteryzują się sporą liczbą cięć. Jednak o tej porze roku leży na nich sporo trawy i liści, które na kończącej pętlę, najdłuższej w rajdzie próbie Alsunga (28,75 km) zablokowały chłodnicę w samochodzie polskiej załogi. W efekcie Kajetanowicz i Baran zmagali się z podniesioną temperaturą silnika i brakiem mocy.
rajd_lipawy_2016_fb_fot-_marcin_snopkowski_001
Finałowy oes pierwszej pętli nie był także szczęśliwy dla najgroźniejszego rywala naszej załogi – Aleksieja Łukjaniuka. Rosjanin popełnił błąd i stracił kilkanaście sekund, podobnie jak wielu innych zawodników, którzy na mecie mówili o drobnych problemach. Ostatecznie Polacy ukończyli odcinek i utrzymali wysoką pozycję w klasyfikacji rajdu. Po trzech pierwszych oesach załoga LOTOS Rally Team jest blisko trzeciej pozycji – od miejsca na podium dzieli ich zaledwie 6,4 sekundy. W zawodach prowadzą reprezentanci gospodarzy – Ralfs Sirmacis i Arturs Simins (Skoda Fabia R5).

W sobotnim etapie Rajdu Lipawy do rozegrania pozostały jeszcze cztery odcinki specjalne. Dwa z nich – Alsunga (27,4 km) oraz Padure (12,7 km) to klasyczne, szybkie szutrowe odcinki. Natomiast trasę dwukrotnie pokonywanego odcinka Great Amber (1,67 km) wytyczono już na asfalcie  – na ulicach Lipawy.

Kajetan Kajetanowicz Jesteśmy po trzech odcinkach specjalnych. Są rewelacyjne – bardzo szybkie, miejscami kręte, przez las, ze zmieniającą się przyczepnością. Pojechaliśmy na miękkich oponach, ale zastanawiam się czy nie wybrać teraz twardszych. W tej chwili przydałaby nam się pośrednia mieszanka (uśmiech). Na ostatnim odcinku przyciąłem jeden zakręt, chłodnica zapchała się trawą, wyskoczył alarm i z tego powodu spadła moc. Kilka kilometrów jechaliśmy przez to znacznie wolniej. Straciliśmy niemało sekund, ale cały czas kontrolujemy sytuację. Taka jest idea na ten dzień – jechać sprawnie, szybko, mieć frajdę z jazdy, ale też myśleć o mistrzostwie, bo to dla nas główny cel. Nie jest to łatwe, nie chcę jechać celując w dalsze miejsce – takie które nam wystarczy do zapewnienia tytułu. Chcę czerpać przyjemność z tych odcinków, a to może dać mi tylko szybka jazda, więc chcę zachować właściwy kompromis.

Klasyfikacja Rajdu Lipawy po OS 3:
1. Sirmacis/Simins (Łotwa, Skoda Fabia R5) 29:40,4 s.
2. Łukjaniuk/Kapustin (Rosja, Mitsubishi Lancer Evo X) + 17,3 s.
3. Plangi/Sarapuu (Estonia, Mitsubishi Lancer Evo X) + 22,1 s.
4. Kajetanowicz/Baran (Polska, Ford Fiesta R5) + 28,5 s.
5. Vorobjovs/Malnieks (Łotwa, Mitsubishi Lancer Evo X) + 44,8 s.
6. Habaj/Spentany (Polska, Ford Fiesta R5) + 46,7 s.
7. Larsen/Eriksen (Norwegia, Ford Fiesta R5) + 50,0 s.
8. Jeets/Toom (Estonia, Skoda Fabia R5) + 1:01,7 s.
9. Kisiels/Ronis (Łotwa, Skoda Fabia R5) + 1:18,8 s.
10. Botka/Szeles (Węgry, Citroen DS3 R5) + 1:29,1 s.

Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.