Strona internetowa www.kajto.pl wykorzystuje pliki cookies oraz inne technologie służące do automatycznego przechowywania danych w celu zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa w urządzeniu końcowym. Zgoda wyrażona na korzystanie z tych technologii przez stronę internetową www.kajto.pl lub podmioty trzecie, w celach związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, może w każdym momencie zostać przez Państwa zmodyfikowana lub odwołana w ustawieniach przeglądarki. Więcej szczegółów dotyczących naszej polityki cookies znajdziecie Państwo Polityce Prywatności. OK, zamknij
  • Pierwszy raz od 6 sezonów Polak staje do rywalizacji w rundzie międzynarodowego cyklu rajdowego jako lider klasyfikacji generalnej
  • Kajetanowicz – jedyny Polak, który wygrał 17 odcinków z rzędu w rundzie FIA ERC, prowadzi w klasyfikacji FIA ERC Ice Master
  • Druga runda mistrzostw Europy – ponad 200 km ścigania po lodzie i śniegu
  • Kajetanowicz i Baran wśród 51 załóg zgłoszonych do Rajdu Lipawy
  • Po triumfie w Rajdzie Janner LOTOS Rally Team liderem FIA ERC

Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran – zwycięzcy pierwszego rajdu w sezonie 2015, w pierwszy weekend lutego ponownie stawią czoła najlepszym zawodnikom Rajdowych Mistrzostw Europy. Po odniesionym w imponującym stylu zwycięstwie w Rajdzie Janner załoga LOTOS Rally Team stanie do rywalizacji w Rajdzie Lipawy jako lider FIA ERC z maksymalną liczbą wywalczonych punktów. Dzięki bezapelacyjnemu triumfowi w Austrii i dominacji na 17 z 18 odcinków specjalnych Kajto ma także szanse na kolejny triumf i zdobycie tytułu „zimowego” Mistrza Europy. Polak pewnie prowadzi w tej klasyfikacji z 76 punktową przewagą. Do rankingu FIA ERC Ice Master wliczane są wyniki z dwóch rund – Rajdu Janner i Rajdu Lipawy.
Rajd Lipawy LR 2015 fot. Marcin Snopkowski IMG_3480
Druga runda Rajdowych Mistrzostw Europy to zapowiedź zaciętej walki o ułamki sekund na niesamowitych odcinkach specjalnych wytyczonych w łotewskiej Kurlandii. Rajd Lipawy, rozgrywany na bardzo szybkich szutrowych drogach pokrytych śniegiem i lodem, to jedyna runda europejskiego czempionatu, w której zawodnicy startują w samochodach wyposażonych w zimowe opony z długimi kolcami. Dla czterokrotnego mistrza Polski łotewska impreza będzie drugim w karierze startem na takim rodzaju ogumienia.

Organizatorzy przygotowali trasę o łącznej długości 806 km. Walka o najlepsze czasy i punkty do końcowej klasyfikacji rozegra się na 12 odcinkach specjalnych o łącznej długości 205,7 km. Wśród nich jest wyjątkowe wyzwanie – 37-kilometrowy oes Kuldiga, dłuższy o niemal 5 km od rekordowego odcinka z ubiegłorocznych mistrzostw Europy, czyli próby Les Cols (32,13 km) z szwajcarskiego Rajdu du Valais. Zmagania w rajdzie zakończy widowiskowy oes wytyczony w centrum Lipawy, nad samym brzegiem Morza Bałtyckiego. Lipawa, w której zlokalizowano bazę rajdu, to miasto o długich rajdowych tradycjach – właśnie tam, 50 lat temu zorganizowano pierwszy rajd na Łotwie. W tym roku Rajd Lipawy po raz trzeci w historii stanowi rundę Rajdowych Mistrzostw Europy.

Kajetan Kajetanowicz: – Jazda z zawrotnymi prędkościami, po śniegu i lodzie powinna odpowiednio rozgrzać zarówno nas, jak i kibiców. Motywacja przed tym startem jest jeszcze większa, bo ciężka praca całego LOTOS Rally Team przynosi fantastyczne efekty. Trzeba jednak pamiętać, że to jeden z tych rajdów, przed którym trudno ocenić jak szybko będę mógł pojechać w porównaniu z konkurentami. Nie jestem przyzwyczajony do jazdy na oponach, które razem wyposażone są w ponad 1500 długich kolców. Pozornie to kolejny zimowy rajd, ale gumy jakich będziemy używać na Łotwie działają zupełnie inaczej niż te, na których wygraliśmy pierwszą rundę Mistrzostw Europy. Długie kolce dają dobrą przyczepność na lodzie, a po wielu latach startów mój mózg był zaprogramowany zupełnie odwrotnie. Byłem przyzwyczajony do tego, że lodu trzeba unikać. Dlatego w Rajdzie Lipawy będę przekraczał granice mojego poznania i doświadczenia. Na długim kolcu konieczna jest zmiana myślenia, nawyków i odruchów, których nie da się nauczyć na innych oponach. Przy tak wysokich prędkościach margines błędu jest minimalny, zatem doświadczenie z ubiegłorocznego startu na Łotwie z pewnością będzie przydatne. Żeby myśleć o zwycięstwie, musimy dać z siebie absolutnie wszystko. Fajnie, że tak wiele polskich załóg chce spróbować swoich sił w FIA ERC. To naprawdę wspaniały cykl i wierzę, że polskie flagi będą dominować przy odcinkach specjalnych.

Rajd Lipawy w liczbach:
2. runda FIA ERC 2015
12 odcinków specjalnych
205,73 km – łączna długość oesów
1 – numer startowy załogi LOTOS Rally Team
76 punktów – przewaga Kajetanowicza w klasyfikacji FIA ERC Ice Masters
36,97 km ma najdłuższy odcinek specjalny rajdu – próba Kuldiga
3 raz Rajd Lipawy jest rundą FIA ERC
11 punktów – przewaga Kajetanowicza i Barana w punktacji mistrzostw Europy
2. start Kajetanowicza i Barana w tej imprezie
51 załóg, w tym 11 z Polski, zgłosiło się do 2. rundy FIA ERC
17 na 18 odcinków specjalnych rozegranych w tym sezonie FIA ERC padło łupem załogi LOTOS Rally Team

Klasyfikacja FIA ERC przed Rajdem Lipawy:
1. Kajetan Kajetanowicz (POL) 39
2. Robert Consani (FRA) 28
3. Aleksiej Łukjaniuk (BLR) 25
4. Jaromir Tarabus (CZE) 22
5. Martin Fischeriehner (AUT) 14
6. Jonathan Hirschi (CH) 8
7. Antonin Tlustak (CZE) 8
8. Vojtech Stajf (CZE) 4
9. Craig Breen (IRL) 3
10. David Botka (HUN) 2

Klasyfikacja FIA ERC Ice Master przed Rajdem Lipawy:
1. Kajetan Kajetanowicz (POL) 176
2. Aleksiej Łukjaniuk (BLR) 100
3. Jaromir Tarabus (CZE) 56
4. Robert Consani (FRA) 49
5. Stephane Lefebvre (FRA) 17
6. Craig Breen (IRL) 11

Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.