- Rajd Azorów – pierwszy w tym sezonie start Kajetanowicza i Barana na szutrze;
- Po świetnym debiucie w Irlandii LOTOS Rally Team staje przed szansą objęcia prowadzenia w Rajdowych Mistrzostwach Europy;
- Kajetanowicz – szutrowy mistrz Europy z sezonu 2014 przystępuje do walki o obronę tego trofeum;
- Polacy wśród 74 załóg zgłoszonych do rywalizacji na 17 odcinkach jubileuszowej, 50. edycji Rajdu Azorów (4-6 czerwca);
- Sete Cidades – legendarny oes wokół śpiącego wulkanu dłuższy o 5,5 km, czyli najbardziej malownicze wyzwanie sezonu FIA ERC;
- Juha Kankkunen, Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Jan Kopecky, Markko Martin, Juho Hanninen i Bruno Thiry, czyli wielcy mistrzowie na liście zwycięzców Rajdu Azorów.
Po skutecznej rywalizacji na asfaltowych trasach Irlandii Północnej załoga LOTOS Rally Team powalczy o powrót na fotel liderów europejskiego czempionatu na zapierających dech w piersiach szutrowych odcinkach Rajdu Azorów. W zaplanowanej na kolejny weekend (4-6 czerwca) czwartej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy Kajetanowicz i Baran stawią czoła aż 73 załogom, które zdecydowały się na start na wulkanicznej wyspie Świętego Michała. Kajto z Jarkiem, którzy pojadą Fordem Fiestą R5, są wśród 17 załóg zgłoszonych w najszybszych samochodach klasy S2000 i R5. W ubiegłym sezonie właśnie w tym rajdzie Kajetanowicz rozpoczął swój marsz po tytuł szutrowego mistrza Europy, wygrywając w debiucie trzy odcinki specjalne a kolejne cztery kończąc w pierwszej trójce.
Przed startem w Ponta Delgada, stolicy archipelagu Azorów, Kajetanowicz i Baran depczą po piętach liderom klasyfikacji mistrzostw. Do Craiga Breena i Scotta Martina – reprezentantów fabrycznego zespołu Peugeota – Polacy tracą zaledwie trzy punkty, a w jednej rundzie cyklu do zdobycia jest maksymalnie 39 „oczek”. O tym, kto wyjedzie z portugalskiej wyspy jako lider, zdecydują wyniki walki na 17 oesach o łącznej długości 226,5 km. 89 procent tego dystansu wiedzie po drogach o nawierzchni szutrowej, a pozostałe 11 procent po asfalcie. Jednym z oesów jest wizytówka imprezy, czyli legendarna, niemal 29-kilometrowa próba Sete Cidades. Część trasy tego porywającego klasyka wytyczono na grzbiecie wulkanicznych kraterów, w których powstały malownicze jeziora słynące z niebieskiej i zielonej barwy wód.
Azory są znane także z nieprzewidywalnej, bardzo zmiennej pogody. Częste mgły i opady deszczu sprawiają, że szutrowe drogi archipelagu stają się niesamowicie śliskie i najeżone zdradliwymi miejscami. Wśród najgroźniejszych konkurentów Kajetanowicza, oprócz wspomnianego Craiga Breena, należy wymienić dwukrotnego zwycięzcę tej imprezy – Portugalczyka Bruno Magalhaesa (Peugeot 208 R5), a także siedmiokrotnego mistrza Azorów i dwukrotnego mistrza Portugalii Ricardo Mourę (Ford Fiesta R5).
Kajetan Kajetanowicz: – Po ubiegłorocznym debiucie LOTOS Rally Team w Rajdzie Azorów wiedziałem, że będę chciał tu wrócić. Dlatego już odliczam każdą minutę, która dzieli mnie od zielonego światła na starcie pierwszego oesu :). Próby wytyczone na Azorach są równie piękne, jak wymagające. Odcinki są bardzo wąskie, a nawierzchnia na nich zmienia się tak często, że nie jesteśmy w stanie zaznaczyć w opisie każdej różnicy w przyczepności. Dlatego w tym rajdzie szczególnego znaczenia nabierają kreatywność, umiejętność szybkiej adaptacji, a nawet improwizacji za kierownicą. Dużym wyzwaniem jest też utrzymanie koncentracji, nie tylko ze względu na fantastyczne widoki, lecz także z powodu zmiennego tempa odcinków specjalnych. To sprawia, że przed nami jedna z najtrudniejszych rund mistrzostw Europy. Na Azorach szybka jazda jest jak wielka przygoda, w czasie której niczego nie można być pewnym. Start w tym rajdzie bardzo mocno uświadamia, że warto ciężko pracować i dążyć do takich chwil, jak te spędzone za kierownicą samochodu rajdowego na zniewalających szutrowych drogach wyspy Świętego Michała.
Rajd Azorów 2015 w liczbach:
4. runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy 2015;
75 punktów w pierwszych trzech rajdach sezonu FIA ERC zdobyli Kajetanowicz i Baran;
50. edycja tego rajdu;
1. z 4 rund cyklu, w której kierowcy będą walczyć o tytuł szutrowego mistrza Europy;
17 odcinków specjalnych o łącznej długości 226,67 km;
3 oesy wygrane przez Kajetanowicza i Barana podczas ich zeszłorocznego debiutu na Azorach;
3930 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Ponta Delgada;
940 m n.p.m. – najwyżej położony punkt trasy;
534 m – największa różnica wzniesień na jednym odcinku specjalnym;
28,92 km mierzy najdłuższy oes rajdu – legendarna próba Sete Cidades;
2. start Kajetanowicza i Barana w tych zawodach;
7 odcinków specjalnych ubiegłorocznej edycji Rajdu Azorów załoga LOTOS Rally Team ukończyła w pierwszej trójce;
74 załogi, w tym 4 z Polski, zgłosiły się do 4. rundy FIA ERC;
3 punkty dzielą Kajetanowicza i Barana od liderów klasyfikacji mistrzostw;
Zaledwie 9 razy w 50-letniej historii Rajdu Azorów triumfowali w nim kierowcy spoza Portugalii;
1992 – w tym roku Rajd Azorów po raz pierwszy był rundą Rajdowych Mistrzostw Europy.
Klasyfikacja FIA ERC przed Rajdem Azorów:
1. Craig Breen (Irlandia) 78
2. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 75
3. Aleksiej Łukjaniuk (Białoruś) 43
4. Robert Consani (Francja) 40
5. Siim Plangi (Estonia) 28
6. Jaromir Tarabus (Czechy) 26
7. Josh Moffett (Irlandia) 24
8. Dominykas Butvilas (Litwa) 23
9. Sam Moffett (Irlandia) 17
10. Martins Svilis (Łotwa) 15