Škoda Fabia R5 Evo

Samochód w sezonie 2022 obsługiwany jest przez stajnię Race Seven, która swoją siedzibę ma w miejscowości Elechas w hiszpańskiej Kantabrii. Jest to zespół z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze aut R5 w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Škoda Fabia R5 to najbardziej utytułowany samochód rajdowy tej kategorii w historii. Seryjne zwycięstwa w mistrzostwach świata, Europy czy też krajowych imprezach na przestrzeni kilku ostatnich lat potwierdziły, że mamy do czynienia z wybitnym dziełem inżynierów z Mladej Bolesławii. Jeśli w ogóle można mówić, że Škoda coś zrobiła w tym samochodzie źle, to naprawiła to przy wersji „evo”, przy której wykorzystano dwanaście jokerów homologacyjnych. Po ponad 10 tysiącach kilometrów testowych samochód oficjalnie zadebiutował w 2019 roku.

Jeśli chodzi o sam wygląd, wersja „evo” jest bardziej agresywna, m.in. dzięki nowym lampom. Natomiast nie aspekty wizualne są tutaj najważniejsze. Jakie są najistotniejsze zmiany? Większa moc, lepszy moment obrotowy, elektryczna pompa wody, poprawiony system chłodzenia, nowa pompa oleju z poprawioną, hydrauliczną regulacją – to w zakresie zmian silnikowych. Zwiększono skok zawieszenia, obniżono środek ciężkości, zastosowano bardziej wydajną chłodnicę a nowy układ kierowniczy zapewnia bardziej komfortowe prowadzenie. W przypadku hamulców firmę Brembo zastąpił Alcon, zaś za elektronikę odpowiada system Magneti Marelli. Poprawiono też przełożenie skrzyni biegów. Podsumowując – już znakomity samochód udoskonalono i sprawiono, że teraz jest on – potocznie mówiąc – niemal niezniszczalny i budzi postrach całej konkurencji.

MODEL BAZOWY

Škoda Fabia 3. generacji

SILNIK

4-cylindrowy, turbodoładowany, z bezpośrednim wtryskiem paliwa

POJEMNOŚĆ SILNIKA

1620 cm3

MAKSYMALNA MOC

284 KM

MOMENT OBROTOWY

425 Nm

UKŁAD STEROWANIA SILNIKIEM

Magneti Marelli

SKRZYNIA BIEGÓW

5-biegowa, sekwencyjna

NAPĘD

Stały na cztery koła

ZAWIESZENIE

McPherson

HAMULCE

Przód Ø 355 mm, tył Ø 300 mm na asfalcie,
Ø 300 mm z przodu i tyłu na szutrze

FELGI

8”x18” na asfalt (waga: 8.9 kg),
7”x15” na szuter (waga: 8.6 kg)

NADWOZIE

Zatwierdzone przez FIA, wzmocniona karoseria pojazdu seryjnego

WYMIARY

Długość – 3994 mm, szerokość – 1820 mm

MINIMALNA WAGA

1230 kg bez kierowcy i pilota

PRZYŚPIESZENIE

0-100 km/h do 4,1 sekundy

MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ

Maksymalnie około 200 km/h – zależnie od przełożenia

POJEMNOŚĆ BAKU

82,5 l

ZUŻYCIE PALIWA

0,7 l/km odcinka specjalnego

OPONY

Poprzednie samochody Kajetana

SKODA FABIA R5 EVO

SEZON 2020

FORD FIESTA WRC

SEZON 2019, 2018 i 2017

VOLKSWAGEN POLO GTI R5

SEZON 2019

SKODA FABIA R5

SEZON 2019

FORD FIESTA R5

SEZONY 2013 - 2018

MITSUBISHI LANCER ULTRALEGGERA

SEZON 2013

SUBARU IMPREZA STI

SEZONY 2009 - 2013

MITSUBISHI LANCER

SEZON 2007 i 2008

SUBARU IMPREZA STI N11

SEZON 2006

PEUGEOT 206 S1600

SEZON 2005

PEUGEOT 206

SEZONY 2004 - 2006

PEUGEOT 106 S16

SEZON 2003

FIAT SEICENTO

SEZON 2002 i 2003

FIAT CINQUECENTO

SEZON 2002

FIAT 126p

SEZON 2000 i 2001

TOP