- Powiększyć przewagę w klasyfikacji Mistrzostw Europy – ambitne zadanie załogi LOTOS Rally Team w Rajdzie Cypru (25-27 września);
- 38 proc. dystansu po asfalcie, 62 po szutrze – Cypr to jedyna runda FIA ERC o mieszanej nawierzchni;
- Rok temu właśnie na śródziemnomorskiej wyspie Polak został Szutrowym Mistrzem Europy i zdobył prestiżowe wyróżnienie Colin McRae Flat Out Trophy;
- 16 ekstremalnych odcinków specjalnych – 204,5 km walki w morderczym upale;
- Potrzebne 51 punktów – Kajetanowicz przed szansą obrony tytułu FIA ERC Gravel Masters.
Cypryjskie upały, odcinki specjalne bezlitośnie niszczące nawet wyczynowe samochody rajdowe, niezliczone zakręty, wszechobecny kurz i pył – z tym Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran zmierzą się na Cyprze, gdzie w dniach 25-27 września będą rywalizować z czołowymi kierowcami Europy. Do walki o cenne punkty na krętych trasach wyspy Afrodyty liderzy europejskiego czempionatu wyruszą Fordem Fiestą R5 przygotowanym dla LOTOS Rally Team przez krakowski oddział M-Sportu.
Podobnie jak rok temu, Rajd Cypru stanowi także rundę Mistrzostw Bliskiego Wschodu (FIA MERC), jednak w tym sezonie, ze względu na różnice regulaminowe, w zawodach będą prowadzone dwie osobne klasyfikacje – dla uczestników FIA ERC i FIA MERC. Zawodnicy zgłoszeni do MERC, wśród których jest m.in. trzykrotny zwycięzca Rajdu Cypru i dwukrotny triumfator morderczego Dakaru Nasir al-Atijja, mają ułatwione zadanie ponieważ nie obowiązują ich limity ogumienia. Z kolei każdej z załóg walczących w FIA ERC musi wystarczyć 18 sztuk na na wszystkie 16 oesów, na których opony zużywają się w ekspresowym tempie.
W nadchodzącym rajdzie Kajetanowicz ma szansę na zdobycie tytułu Szutrowego Mistrza Europy po raz drugi z rzędu i to na jedną rundę przed końcem walki o to wyróżnienie. By powtórzyć sukces sprzed roku Kajto potrzebuje 51 punktów do klasyfikacji FIA ERC Gravel Masters. W klasyfikacjach nawierzchni punkty zdobywa pięciu najszybszych kierowców na poszczególnych odcinkach specjalnych – odpowiednio 10-6-4-2 i 1 punkt. W tym roku organizatorzy zawodów, które aż 8 razy stanowiły jedną z najtrudniejszych rund Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), przygotowali 16 odcinków specjalnych o łącznej długości 204,5 km. Co ciekawe, trasa 14 z nich ma mieszaną nawierzchnię – asfalt i szuter. W sumie aż 38 proc. dystansu odcinków specjalnych załogi pokonają po asfalcie. Szczególnie wymagająca dla miękkich, szutrowych opon, a co za tym idzie także i dla kierowców, będzie najdłuższa w rajdzie próba Lythrodontas, bowiem aż 86 proc. jej trasy (18,92 z 22 km) wytyczono po drogach asfaltowych. Wyniki Rajdu Cypru poznamy w niedzielę, 27 września około 15:45 polskiego czasu.
Kajetan Kajetanowicz: – Moje serce bije szybciej nie tylko wtedy kiedy trzymam kierownicę i walczę o ułamki sekund, lecz jeszcze długo przed każdym startem. Czuję odpowiedzialność jaka spoczywa na barkach lidera Mistrzostw Europy, zwłaszcza że ciężko wywalczonego prowadzenia będziemy bronić na ekstremalnych szutrach Cypru, podczas upałów i na drogach, które nie są łaskawe dla opon, ale także dla załogi. Gdy byłem małym chłopcem miałem odważne marzenia, lecz wtedy nawet nie pomyślałbym, że w przyszłości będę mógł na takim poziomie robić to co kocham. Dlatego dziś tak cieszę się i tak niecierpliwie czekam na start w rajdzie, w którym wygrywali mistrzowie świata. Doceniam szansę, jaką otrzymałem, więc chcę walczyć o zwycięstwo w nadchodzącej rundzie FIA ERC. Każda z nich jest dla mnie jak czytanie kolejnego rozdziału wielkiej, niekończącej się opowieści. Nie znam jeszcze jej zakończenia, ale już teraz mogę powiedzieć, że ten fascynujący sezon jest ogromnym sukcesem dla LOTOS Rally Team.
Rajd Cypru w liczbach:
1. – pozycja Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Cypru;
38 proc. (77,7 km) trasy odcinków specjalnych ma nawierzchnię asfaltową. Pozostałe 62 proc. (126,8 km) prowadzi po kamienistych drogach szutrowych;
8. z 10 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy;
2140 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Nikozji;
2. start Kajetanowicza w tej imprezie;
22 km liczy najdłuższy odcinek rajdu, czyli próba Lythrodontas;
5 odcinków specjalnych Kajetanowicz i Baran wygrali w ubiegłorocznej edycji tego rajdu;
3. z 4 rund, w których kierowcy będą walczyć o tytuł Szutrowego Mistrza Europy;
159 punktów w pierwszych sześciu rajdach sezonu wywalczyła załoga LOTOS Rally Team;
8 razy Rajd Cypru stanowił rundę Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC);
2. w karierze wyróżnienie Colin McRae Flat Out Trophy kierowca LOTOS Rally Team wywalczył przed rokiem na Cyprze;
23 punkty – to przewaga Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Cypru;
4 razy Rajd Cypru wygrywał rekordzista tej imprezy – 9-krotny Rajdowy Mistrz Świata Sebastien Loeb;
Ze 194 punktami Kajetanowicz prowadzi w FIA ERC Gravel Masters – szutrowej klasyfikacji ME;
16 odcinków specjalnych o łącznej długości 204,5 km będzie do przejechania w tegorocznej edycji Rajdu Cypru;
Rok temu załoga LOTOS Rally Team aż 13 z 15 odcinków Rajdu Cypru ukończyła w pierwszej trójce klasyfikacji zawodów.
18,92 z 22 km, czyli aż 86 proc. trasy najdłuższego odcinka specjalnego rajdu wiedzie po asfalcie;
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.