Strona internetowa www.kajto.pl wykorzystuje pliki cookies oraz inne technologie służące do automatycznego przechowywania danych w celu zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa w urządzeniu końcowym. Zgoda wyrażona na korzystanie z tych technologii przez stronę internetową www.kajto.pl lub podmioty trzecie, w celach związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, może w każdym momencie zostać przez Państwa zmodyfikowana lub odwołana w ustawieniach przeglądarki. Więcej szczegółów dotyczących naszej polityki cookies znajdziecie Państwo Polityce Prywatności. OK, zamknij
  • Wysoko postawiona poprzeczka – Kajetan Kajetanowicz to ubiegłoroczny zwycięzca Rajdu Akropolu;
  • 22 punkty przewagi – załoga LOTOS Rally Team zdecydowanymi liderami klasyfikacji przed grecką rundą Mistrzostw Europy;
  • 12 kamienistych, bezlitosnych dla sprzętu odcinków specjalnych – łącznie ponad 231 km rywalizacji w Rajdzie Akropolu (6-8 maja);
  • Rajdowi Mistrzowie Europy wracają do ścigania na szutrze po 208 dniach przerwy;
  • LOTOS Rally Team prowadzi w klasyfikacji zespołów przed 3. tegoroczną rundą cyklu;
  • Rekordowy finisz zawodów – najdłuższy w tym sezonie FIA ERC odcinek specjalny (33,86 km) zakończy rywalizację w tej legendarnej imprezie.
Rajdowe Mistrzostwa Europy nie zwalniają tempa – na kolejne emocje związane z jazdą Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana trzeba poczekać jeszcze zaledwie 11 dni. Po zakończonej 16 dni temu pasjonującej rywalizacji w Rajdzie Irlandii, w którym Kajto z Jarkiem już po raz drugi z rzędu stanęli na podium, następnym startem polskich Mistrzów Europy będzie legendarny Rajd Akropolu zaplanowany na 6-8 maja. Dzięki drugiej lokacie wywalczonej w Irlandii, Kajetan z Jarkiem ruszą do walki w trzeciej rundzie FIA ERC jako liderzy klasyfikacji mistrzostw. Ubiegłoroczni triumfatorzy Rajdu Akropolu w tegorocznej odsłonie greckiego klasyka będą rywalizować Fordem Fiestą R5 Evo, broniąc pierwszego miejsca, jakie LOTOS Rally Team aktualnie zajmuje w klasyfikacji zespołowej europejskiego czempionatu.
 rajd_akropolu_2016_fb_fot._marcin_snopkowski_001
„To finish first, first you have to finish” (ang. Aby wygrać, najpierw musisz ukończyć) – niewiele jest rajdów na świecie, w których ta stara rajdowa zasada ma większe znaczenie niż w legendarnym Rajdzie Akropolu. Grecka impreza, rozgrywana na krętych i pełnych ostrych kamieni szutrowych drogach, od zawsze była bezlitosna dla sprzętu i wymagała od zawodników ogromnej pokory i doświadczenia. W tym roku, po 10 latach przerwy, Rajd Akropolu wraca na klasyczne, znane z rund WRC oesy w centralnej Grecji. 6 dwukrotnie przejeżdżanych odcinków specjalnych o łącznej długości 231,5 km wytyczono na południe od miasta Lamia, w którym zlokalizowano bazę rajdu. Start zawodów odbędzie się w Termopilach, tuż obok pomnika króla Sparty Leonidasa, który w tym miejscu niemal 2,5 tys. lat temu poprowadził Greków do bitwy przeciw Persom. Pierwszy z 12 odcinków specjalnych ruszy w sobotę, 7 maja o 9:08 polskiego czasu. Rywalizacja w trzeciej tegorocznej rundzie FIA ERC zakończy się w niedzielę najdłuższą w rajdzie próbą – odcinkiem Elatia/Karya 2 (33,86 km), zaplanowanym na godzinę 13:27 polskiego czasu. Nieoficjalne wyniki 61. Rajdu Akropolu poznamy około 14:15 polskiego czasu.
Przed startem w Grecji Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran pewnie prowadzą w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Europy. Liderzy cyklu mają aż 22 punkty przewagi nad kolejną załogą. Z kolei 17 punktów to przewaga, jaką LOTOS Rally Team wypracował w klasyfikacji zespołowej po dwóch tegorocznych rundach FIA ERC. Rajd Akropolu będzie pierwszym od 208 dni startem Kajetana i Jarka na szutrze. Po raz ostatni Rajdowi Mistrzowie Europy rywalizowali na tej nawierzchni w ubiegłorocznym… Rajdzie Akropolu, podczas którego przypieczętowali tytuł najlepszej rajdowej załogi Europy już na jedną rundę przed zakończeniem sezonu.
Kajetan Kajetanowicz W rajdach najmniej lubię czekanie na kolejny start. Czasem nawet myślę, że to najtrudniejsza część tego sportu (uśmiech). Na szczęście w tym roku kalendarz Rajdowych Mistrzostw Europy jest bardzo intensywny i w zasadzie z jednej rundy lecimy prosto na drugą. Czasu na przygotowania jest niewiele, ale mocno przepracowane dni nie przychodzą nam z trudem. To możliwe, kiedy wszyscy w LOTOS Rally Team z pasją angażują się w to, co tak kochamy robić. Mam świadomość, że przed tak trudnym rajdem jak Akropol powinniśmy wykrzesać z siebie solidną dawkę zaangażowania potrzebną, by zmierzyć się z takim wyzwaniem. To niezbędne, bo w tym roku Rajd Akropolu przenosi się o ponad 100 km na północ, na zupełnie nowe dla nas trasy, na które ruszymy po przeszło 200 dniach przerwy od ścigania na szutrze.
rajd_akropolu_2016_fb_fot._marcin_snopkowski_018
Jarek Baran Rajd Akropolu to bez wątpienia mój ulubiony rajd. Nie tylko dlatego, że rok temu triumfowaliśmy w Grecji zdobywając jednocześnie tytuł Mistrzów Europy. Acropolis to esencja rajdów szutrowych. To impreza, w której oczywiście liczy się szybkość, ale ciągle jest wiele miejsca na rozwagę i doświadczenie, a czasem potrzebne jest też szczęście. Powrót rajdu na północ, na klasyczne, znane z WRC odcinki w okolicach miasta Lamia, dla mnie będzie powrotem do bardzo ciepłych rajdowych wspomnień. Z niecierpliwością czekam aby znów zobaczyć trasy, które tak mnie urzekły piętnaście lat temu.
Czy wiesz, że… Lamia, czyli miejscowość, gdzie zlokalizowano bazę rajdu, to miasto partnerskie Rzeszowa, który po raz pierwszy w historii będzie gościł rundę FIA ERC już 88 dni po zakończeniu Rajdu Akropolu.
Rajd Akropolu 2016 w liczbach:
1. – pozycja Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Akropolu.
3. z 10 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
231,5 km – łączna długość 12 odcinków specjalnych rajdu.
38 razy Rajd Akropolu był rundą Rajdowych Mistrzostw Świata.
3. start Kajetanowicza w tej imprezie.
1488 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Lamii.
33,86 km liczy najdłuższa próba rajdu – zaplanowany na niedzielę odcinek Elatia/Karya. To najdłuższy oes w tym sezonie FIA ERC.
60 punktów w pierwszych dwóch rajdach sezonu wywalczyła załoga LOTOS Rally Team.
Na 8 ostatnich startów w rundach FIA ERC aż 8 rajdów Kajetanowicz i Baran ukończyli w pierwszej trójce.
19 na 26, czyli 73 proc. odcinków specjalnych rozegranych w tym sezonie FIA ERC Kajetan z Jarkiem ukończyli w pierwszej trójce.
22 punkty – to przewaga Kajetana i Jarka nad drugą załogą w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy.
1. – miejsce LOTOS Rally Team w klasyfikacji zespołów przed 3. rundą mistrzostw. Polski zespół pewnie prowadzi w tej klasyfikacji z przewagą 17 punktów.
Na 9 z 26 oesów rozegranych w tym sezonie FIA ERC Kajetanowicz i Baran byli najszybsi. To najlepszy wynik spośród wszystkich załóg startujących w tegorocznych rundach cyklu.
208 dni dzieli Rajd Akropolu od poprzedniego startu LOTOS Rally Team w szutrowej rundzie FIA ERC, którą był… ubiegłoroczny Rajd Akropolu.
1. – to miejsce, które Kajetanowicz i Baran wywalczyli w poprzednim starcie w Rajdzie Akropolu. W sezonie 2014, w swoim debiucie w tej imprezie Polacy finiszowali na 3. miejscu.
OS 1 i 4 to próby z największą różnicą wzniesień na trasie całego rajdu – 790 m.
1442 m – na tej wysokości znajduje się najwyższy punkt trasy rajdu – dokładnie 10,8 km od startu pierwszego i czwartego odcinka specjalnego.
62. edycja tych zawodów odbędzie się w tym roku.
5 razy Rajd Akropolu wygrywał rekordzista tej imprezy – Rajdowy Mistrz Świata z 1995 r. – Colin McRae.
W 1973 r. Rajd Akropolu wszedł po raz pierwszy do kalendarza Mistrzostw Świata, a od sezonu 2014 stanowi rundę europejskiego czempionatu.
Harmonogram Rajdu Akropolu – 3. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 (godziny wg czasu polskiego):
Piątek, 6 maja:
7:30 – odcinek testowy
10:23 – odcinek kwalifikacyjny (3,7 km)
13:00 – wybór pozycji startowych
17:30 – ceremonia startu (Termopile)
Sobota, 7 maja:
9:08 – OS 1 – New Gravia 1 (25,7 km)
10:01 – OS 2 – Amfissa 1 (14,29 km)
11:04 – OS 3 – Paleohori 1 (12,43 km)
12:09 – Serwis A – 30 min. (Lamia)
13:47 – OS 4 – New Gravia 2 (25,7 km)
14:40 – OS 5 – Amfissa 2 (14,29 km)
15:43 – OS 6 – Paleohori 2 (12,43 km)
Flexi serwis B – 45 minut (Lamia)
Niedziela, 8 maja:
7:00 – Serwis C – 15 minut (Lamia)
7:55 – OS 7 – Eleftherohori 1 (17,87 km)
8:48 – OS 8 – Rengini 1 (11,61 km)
9:16 – OS 9 – Elatia/Karya 1 (33,86 km)
10:56 – Serwis D – 30 min. (Lamia)
12:06 – OS 10 – Eleftherohori 2 (17,87 km)
12:59 – OS 11 – Rengini 2 (11,61 km)
13:27 – OS 12 – Elatia/Karya 2 (33,86 km)
14:50 – Serwis E – 10 minut (Lamia)
15:04 –  Ceremonia mety – zakończenie rajdu (Lamia)
Klasyfikacja FIA ERC przed Rajdem Akropolu – 3. rundą FIA ERC 2016:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 60 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 38 pkt.
3. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
4. Luis Monzon Artilles (Hiszpania) 25 pkt.
5. Alastair Fisher (Wielka Brytania) 23 pkt.
6. Yonaton Perez Suarez (Hiszpania) 20 pkt.
7. Josh Moffett (Irlandia) 19 pkt.
8. Jonathan Greer (Wielka Brytania) 14 pkt.
Klasyfikacja zespołowa FIA ERC przed Rajdem Akropolu – 3. rundą FIA ERC 2016:
1. LOTOS Rally Team 50 pkt.
2. C-Rally 33 pkt.
3. Botka Rally Team 19 pkt.
4. Auto Laca Competition 18 pkt.
5. Tlustak Racing 18 pkt.
6. Eurosol Racing Team Hungary 12 pkt.
7. Tiger Energy Drink Rally Team 10 pkt.
8. Sports Racing Technologies 10 pkt.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.