- Rywalizacja na wyspie Świętego Michała, czyli Rajd Azorów (2-4 czerwca), to najbliższe wyzwanie Kajetanowicza i Barana;
- Liderzy FIA ERC przed szansą powiększenia przewagi w mistrzostwach wśród zapierających dech w piersiach krajobrazów wyspy na środku oceanu;
- Rajdowy taniec na krawędzi uśpionego wulkanu – kultowa uczta dla kibiców i punkt obowiązkowy Rajdu Azorów, czyli legendarny oes Sete Cidades;
- Ponad 215 km walki na 16 odcinkach specjalnych pokrytych wulkanicznym szutrem;
- Z szutru na asfalt, z asfaltu na szuter – 89 proc. dystansu odcinków specjalnych wiedzie po luźnej nawierzchni, pozostałe 11 proc. – po asfalcie.
W pierwszy weekend czerwca najlepsze rajdowe załogi Europy ruszą do rywalizacji w najbardziej egzotycznej rundzie czempionatu starego kontynentu. Dźwięk silników w rajdowych samochodach rozlegnie się niemal 1500 km na zachód od wybrzeży Europy – na wyspie Świętego Michała podczas Rajdu Azorów (2-4 czerwca). Wśród rajdówek, które wyruszą na spektakularne trasy wulkanicznej wyspy, będzie także Ford Fiesta R5 Evo w barwach LOTOS Rally Team, czyli samochód Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana – obecnych liderów punktacji FIA ERC. Dla aktualnych Rajdowych Mistrzów Europy będzie to trzeci wspólny start w tej imprezie. Rok temu wywalczyli na Azorach drugie miejsce, a Kajetan rozpoczął tam swój udany marsz po drugi z rzędu triumf w klasyfikacji FIA ERC Gravel Masters.
Walka o zwycięstwo w czwartej rundzie tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy rozegra się na 16 odcinkach specjalnych o łącznej długości 215,5 km. Zdecydowana większość, bo 89 proc. dystansu prób sportowych wiedzie po krętych i wąskich drogach pokrytych szorstkim wulkanicznym szutrem o zmiennej przyczepności. Pozostałe 11 proc. trasy stanowią asfaltowe fragmenty odcinków specjalnych. Wśród 16 oesów przygotowanych przez organizatorów są także próby, na których rok temu Kajetanowicz i Baran byli najszybsi, czyli wyróżniający się zróżnicowanym tempem oes Feteiras oraz wiodący zboczem uśpionego wulkanu niesamowity Sete Cidades. Nie zabraknie także odcinka będącego specjalnością Kajetanowicza. Mowa o efektownym, rozgrywanym w kamieniołomie superoesie Grupo Marques, na którym widzowie mogą emocjonować się bezpośrednią, równoległą walką dwóch załóg. Polak jest niepokonany na tej próbie od swojego debiutu na Azorach w 2014 r.
Archipelag Azorów, położony aż 1500 km od zachodnich wybrzeży Europy, słynie z bardzo kapryśnej, trudnej do przewidzenia pogody. Mieszkańcy tych portugalskich wysp często żartują, że prognoza pogody na kolejny dzień sprawdza się dopiero za tydzień. Na wyżej położonych fragmentach dróg wyspy Świętego Michała często występują mgły, co w połączeniu z wysoką wilgotnością powietrza sprawia, że przyczepność na szutrze gwałtownie się zmienia, w porównaniu z niżej położonymi, nasłonecznionymi partiami. W tych zdradliwych i zmiennych warunkach, wśród oszałamiających krajobrazów pełnych bujnej i pięknej roślinności, Kajto z Jarkiem będą odpierać ataki całej czołówki FIA ERC, a także zaprawionych w bojach na Azorach kierowców reprezentujących barwy Portugalii. W trzech pierwszych rajdach sezonu, Polacy zdobyli aż o 25 punktów więcej niż drudzy w klasyfikacji Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow. W czwartej rundzie mistrzostw reprezentanci LOTOS Rally Team staną więc przed szansą powiększenia swojej przewagi w klasyfikacji cyklu i umocnienia się na pozycji liderów FIA ERC.
Kajetan Kajetanowicz Wiele rajdów darzę sentymentem, wiele bardzo polubiłem, ale za ściganiem na Azorach nie zaczynam tęsknić po powrocie do Polski, lecz już wtedy gdy przejeżdżamy rampę na mecie tych zawodów. Jeżeli ktoś chce poznać ten sport w pigułce, dowiedzieć się o nim jak najwięcej w czasie jednego rajdu, to powinien wybrać się lub wystartować właśnie na Azorach. Na niewielkiej, ale jednocześnie bardzo malowniczej wyspie Świętego Michała stawiamy czoła zmiennej przyczepności na wulkanicznym szutrze, weryfikujemy precyzję jazdy na wąskich drogach, doświadczamy tego, jak zmienna może być pogoda, albo jak dokładny musi być opis trasy, gdy z ogromnymi prędkościami wpadamy w mgłę. Tu mocno procentują godziny spędzone na treningach, litry potu wylane na siłowni, potrzebne żeby mój organizm mógł szybko i ciężko pracować, a umysł – zachował koncentrację na najwyższych obrotach. Zacięta rywalizacja w takich warunkach jest smakowitym daniem dla kibiców. To fantastyczne, że dzięki wysiłkom partnerów i członków LOTOS Rally Team, mogę walczyć o zwycięstwo wśród oszałamiających krajobrazów Azorów, tworząc w ten sposób, wraz z innymi zawodnikami, spektakularną reklamę sportu, który tak kocham.
Rajd Azorów w liczbach:
- 1. – pozycja Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Azorów.
- 4. z 10 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 25 punktów – to przewaga Kajetana i Jarka nad drugą załogą w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 2. – to miejsce, które Kajetanowicz i Baran wywalczyli w tej imprezie w sezonie 2015.
- 215,53 km – łączna długość 16 odcinków specjalnych rajdu.
- 1992 – w tym roku Rajd Azorów po raz pierwszy był rundą Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 1. – miejsce LOTOS Rally Team w klasyfikacji zespołów przed 4. rundą mistrzostw. Polski zespół pewnie prowadzi w tej klasyfikacji z przewagą 13 punktów.
- 25,72 km liczy najdłuższy oes – legendarna próba Sete Cidades – wytyczona na zboczu uśpionego wulkanu.
- Zaledwie 10 razy w 51-letniej historii tych zawodów triumfowali w nich kierowcy spoza Portugalii.
- 89 proc. dystansu odcinków specjalnych Rajdu Azorów prowadzi po szutrze, a pozostałe 11 proc. – po drogach asfaltowych;
- Od 729 dni Kajetanowicz jest niepokonany na próbie Grupo Marques – widowiskowym superoesie Rajdu Azorów. Od swojego debiutu w tej imprezie Kajto wygrał odcinek w kamieniołomie już 4 razy z rzędu.
- 22 – to liczba oesów Rajdu Azorów, które Kajto z Jarkiem ukończyli w pierwszej trójce w sezonach 2014-2015.
- 71 punktów w pierwszych trzech rajdach obecnego sezonu FIA ERC zdobyli Kajetanowicz i Baran – liderzy klasyfikacji mistrzostw.
- 7 odcinków specjalnych Rajdu Azorów Kajetanowicz i Baran wygrali podczas swoich dwóch poprzednich startów w tej imprezie.
- 51. edycja tego rajdu odbędzie się w tym roku.
- 30 na 38, czyli 79 proc. odcinków specjalnych rozegranych w tym sezonie FIA ERC Kajetan z Jarkiem ukończyli w pierwszej trójce.
- 3930 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Ponta Delgada.
- 11 ostatnich rund FIA ERC z rzędu Kajto i Jarek kończyli zdobywając punkty.
- Na 17 z 38 (45 proc.) oesów rozegranych w tym sezonie FIA ERC Kajetanowicz i Baran byli najszybsi. To najlepszy wynik spośród wszystkich załóg startujących w tegorocznych rundach cyklu.
Harmonogram Rajdu Azorów – 4. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 (godziny wg czasu polskiego):
Czwartek, 2 czerwca (4 odcinki specjalne, łącznie 31,77 km):
10:00 – odcinek testowy
12:03 – odcinek kwalifikacyjny (Remedios, 3,12 km)
15:00 – wybór pozycji startowych (Ponta Delgada)
17:00 – ceremonia startu (Ponta Delgada)
17:05 – serwis A – 15 min. (Ponta Delgada)
17:55 – OS 1 – Batalha (7,27 km, szuter 74%, asfalt 26%)
18:18 – OS 2 – Solucoes (7,08 km, szuter 64%, asfalt 36%)
19:03 – OS 3 – Villa Franca – Sao Bras (13,47 km, szuter 85%, asfalt 15%)
19:59 – OS 4 – Superoes Grupo Marques (3,95 km, szuter 100%)
Flexi serwis B – 45 min. (Ponta Delgada)
Piątek, 3 czerwca (6 odcinków specjalnych, łącznie 81 km)
11:53 – serwis C – 15 min. (Ponta Delgada)
12:45 – OS 5 – Pico de Pedra Golfe (7,32 km, szuter 72%, asfalt 28%)
13:24 – OS 6 – Feteiras (7,46 km, szuter 98%, asfalt 2%)
13:55 – OS 7 – Sete Cidades (25,72 km, szuter 82%, asfalt 18%)
15:20 – serwis D – 30 min. (Ponta Delgada)
16:27 – OS 8 – Pico de Pedra Golfe (7,32 km, szuter 72%, asfalt 28%)
17:06 – OS 9 – Feteiras (7,46 km, szuter 98%, asfalt 2%)
17:37 – OS 10 – Sete Cidades (25,72 km, szuter 82%, asfalt 18%)
Flexi serwis E – 45 min. (Ponta Delgada)
Sobota, 4 czerwca (6 odcinków specjalnych, łącznie 102,76 km)
10:38 – serwis F – 15 min. (Ponta Delgada)
12:16 – OS 11 – Graminhais (20,96 km, 92% szuter, 8% asfalt)
13:06 – OS 12 – Tronqueira (21,71 km, szuter 96%, asfalt 4%)
14:42 – OS 13 – Superoes Grupo Marques (szuter 100%)
15:48 – serwis G – 30 min. (Ponta Delgada)
17:17 – OS 14 – Vila Franca – Sao Bras (szuter 85%, asfalt 15%)
18:12 – OS 15 – Graminhais (20,96 km, 92% szuter, 8% asfalt)
19:02 – OS 16 – Tronqueira (21,71 km, szuter 96%, asfalt 4%)
20:53 – serwis H – 10 min. (Ponta Delgada)
21:10 – ceremonia mety (Ponta Delgada)
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Azorów:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 71 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt.
3. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
4. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 37 pkt.
5. Lambros Athanassoulas (Grecja) 27 pkt.
6. Jaromir Tarabus (Czechy) 27 pkt.
7. Luis Monzon Artilles (Hiszpania) 25 pkt.
8. Wojciech Chuchała (Polska) 24 pkt.
9. Alastair Fisher (Wielka Brytania) 23 pkt.
10. Yonaton Perez Suarez (Hiszpania) 20 pkt.
Klasyfikacja zespołowa Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Azorów:
. C-Rally 45 pkt.
3. Sports Racing Technologies 35 pkt.
4. Tiger Energy Drink Rally Team 20 pkt.
5. Botka Rally Team 19 pkt.
6. Lacaris Foundation Team Greece 18 pkt.
7. Auto Laca Competition 18 pkt.
8. Tlustak Racing 18 pkt.
9. T&T Czech National Team 15 pkt.
10. Eurosol Racing Team Hungary 12 pkt.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.