- Rajd Polski (30 czerwca – 3 lipca) będzie debiutem aktualnego Rajdowego Mistrza Europy w rundzie WRC;
- Wyzwanie pełne nowości – aż 91 proc. dystansu odcinków specjalnych zostało zmienione od ostatniego startu Kajetanowicza i Barana w Rajdzie Polski (2013);
- Załoga LOTOS Rally Team wystartuje Fordem Fiestą R5, którą powalczy o zwycięstwo w kategorii WRC 2 – przeznaczonej dla samochodów R5 i S2000;
- Zapowiedź zaciętej batalii – 25 rywali Kajetanowicza do triumfu w klasie, a wśród nich – m.in. ubiegłoroczni triumfatorzy klasyfikacji WRC 2 i aktualni liderzy tej kategorii;
- 306,1 km w niesamowitym tempie – 21 ekstremalnie szybkich oesów składa się na trasę drugiego najszybszego rajdu w kalendarzu światowego czempionatu.
Już w czwartek, 30 czerwca, aktualni liderzy Rajdowych Mistrzostw Europy – Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran rozpoczną rywalizację w 73. edycji Rajdu Polski. Dla Kajetanowicza – trzykrotnego triumfatora tej imprezy – tegoroczna odsłona festiwalu prędkości na Mazurach będzie pierwszym w karierze startem w zawodach rangi Rajdowych Mistrzostw Świata. O zwycięstwo w klasyfikacji generalnej drugiej najszybszej imprezy w kalendarzu światowego czempionatu, będą rywalizować zawodnicy dysponujący najmocniejszymi samochodami WRC. Z kolei reprezentanci LOTOS Rally Team powalczą o jak najlepszy wynik w klasyfikacji WRC 2. W tej kategorii ścigają się przede wszystkim zawodnicy w samochodach R5 – takich jak Ford Fiesta R5 polskiej załogi.
Organizatorzy siódmej rundy tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata przygotowali 21 oszałamiająco szybkich odcinków specjalnych, za które kierowcy tak lubią Rajd Polski. W sezonie 2015 jedynie w kultowym Rajdzie Finlandii zawodnicy osiągali wyższe prędkości niż w polskim klasyku. Ubiegłoroczny triumfator rywalizacji na Mazurach miał gaz wciśnięty do podłogi aż przez 60,3 procent czasu, jaki potrzebował na pokonanie wszystkich oesów. Łączna długość prób sportowych, to 306,1 km, przy czym aż 33 proc. tego dystansu to nowe trasy – wiodące po szutrowych drogach niewykorzystywanych w dwóch poprzednich edycjach polskiej rundy WRC (2014 i 2015). Największym wyzwaniem dla samochodów rajdowych i zawodników będzie trzeci dzień rajdu – w sobotę, 2 lipca. Tego dnia załogi przejadą najwięcej kilometrów po odcinkach specjalnych – 124,58 km – w tym najdłuższą w rajdzie próbę Stańczyki (25,27 km), a dodatkowo będą musiały poradzić sobie bez serwisu między pierwszą i drugą pętlą ścigania. W sobotę, w Gołdapi, zaplanowano jedynie strefę zmiany opon.
Rywalizacja w 73. Rajdzie Polski rozpocznie się w czwartkowy wieczór – od pierwszego z trzech przejazdów widowiskowej próby Arena Mikołajki, na którą załogi ruszają dwójkami, więc licznie zgromadzeni kibice mogą emocjonować się ich bezpośrednią walką. W niedzielę, 3 lipca, zmagania na Mazurach zakończy drugi przejazd odcinka Sady (8,55 km). Wyniki zawodów poznamy około 12:50. Meta – o 14:00 na rynku w Mikołajkach.
73. Rajd Polski nie tylko będzie debiutem Kajetana Kajetanowicza w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Dla Mistrza Europy nowością jest niemal cała trasa tych zawodów. Zaledwie 9 proc. dystansu odcinków specjalnych wiedzie po drogach, które Kajto zna ze swoich poprzednich startów w tej imprezie, w tym także tego w 2013 – zakończonego spektakularnym zwycięstwem na rozmytych deszczem szutrach. Doświadczeniem zdobytym na trasach poprzedniej edycji Rajdu Polski mogą się za to pochwalić główni rywale załogi LOTOS Rally Team w klasyfikacji WRC 2. W licznej grupie 27 ekip zgłoszonych do rywalizacji w tej kategorii są m.in. Elfyn Evans – fabryczny zawodnik M-Sportu i uczestnik 47 rund WRC, jak również fabryczni kierowcy Skody – Esapekka Lappi, czyli zwycięzca Rajdu Polski z 2012 r. i triumfator klasyfikacji WRC 2 w ubiegłorocznej edycji polskiej rundy MŚ oraz Pontus Tidemand, który rok temu finiszował w Mikołajkach tuż za Lappim.
Kajetan Kajetanowicz Już nie mogę się doczekać, już krew szybciej krąży w moich żyłach, bo na testach przypomniałem sobie jak fantastycznie jest jeździć samochodem rajdowym po mazurskich szutrach. Dlatego dosłownie przebieram nogami, czekając na kolejne kilometry, które będą jeszcze bardziej emocjonujące i przyjemne, bo przejechane w warunkach prawdziwej, zaciętej rywalizacji. W mistrzostwach Europy ścigamy się na równie szybkich, a nawet szybszych odcinkach, jak w Estonii, ale tamtejsze trasy są szersze, niż te wytyczone wokół Mikołajek. Czeka nas zatem wymagające wyzwanie, do którego trzeba się odpowiednio przygotować i nastawić, zwłaszcza że nie rywalizowałem w tym rajdzie od trzech lat. W klasie mamy aż 25 konkurentów, ale wcale mnie to nie martwi, a wręcz cieszy, bo duża konkurencja czyni nasz debiut w mistrzostwach świata jeszcze bardziej ekscytującym. Fajnie będzie porównać się do najszybszych kierowców świata. Wszyscy w LOTOS Rally Team ciężko pracowaliśmy na tę szansę i na ten przywilej, więc teraz postaramy się być ciekawą częścią rajdowego widowiska na Mazurach.
73. Rajd Polski w liczbach:
- 1. start Kajetanowicza w rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata.
- 3 razy Kajetan Kajetanowicz wygrywał Rajd Polski, kiedy ta impreza była zaliczana do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 2010, 2011, 2013 – w tych sezonach Kajto z Jarkiem zwyciężali w Rajdzie Polski.
- 1253,29 km – długość całej trasy polskiej rundy WRC.
- 306,1 km to łączna długość 21 odcinków specjalnych 73. Rajdu Polski.
- 7. z 14 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata.
- 35 – łączna liczba odcinków specjalnych Rajdu Polski, jakie Kajetanowicz ukończył w pierwszej trójce.
- 5 raz w historii Rajd Polski stanowi rundę Rajdowych Mistrzostw Świata
- 15 odcinków specjalnych Rajdu Polski wygrał w swojej karierze Kajetan Kajetanowicz.
- 4 razy w Rajdzie Polski triumfował Jarek Baran – pilot Kajetana.
- 1973 – w tym roku Rajd Polski po raz pierwszy wszedł do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata
- Rajd Polski to drugi, po słynnym Monte Carlo, najstarszy rajd samochodowy na świecie. Pierwsza edycja polskiego klasyka odbyła się w 1921 r.
- 25,27 km liczy najdłuższy oes zawodów – rozgrywana tuż przy polsko-rosyjskiej granica próba Stańczyki.
- 91 proc. dystansu odcinków specjalnych zostało zmienione od ostatniego startu Kajetanowicza w Rajdzie Polski (2013).
- 73. edycja tego rajdu odbędzie się w tym roku.
- 124,58 km – to dystans odcinków specjalnych, jaki uczestnicy Rajdu Polski przejadą bez serwisu w sobotę, 2 lipca. Tego dnia między pętlami będzie tylko strefa zmiany opon w Gołdapi.
- 33 proc. trasy odcinków specjalnych nie była wykorzystywana w dwóch poprzednich edycjach imprezy
- Rajd Polski to druga najszybsza runda w kalendarzu Mistrzostw Świata. W ubiegłym roku średnia prędkość zwycięzcy zawodów wyniosła 121,4 km/h. Najwyższą średnią kierowcy samochodów WRC osiągali w Finlandii – 125,4 km/h. To zaledwie 2,1 km/h więcej niż przeciętna szybkość Kajetana i Jarka z Rajdu Estonii 2015
- 67 załóg, w tym 6 z Polski, zgłosiło się do 7. tegorocznej rundy WRC. Aż 25 z nich to rywale Kajetanowicza i Barana w klasie WRC 2.
Harmonogram 73. Rajdu Polski – 7. rundy Rajdowych Mistrzostw Świata 2016:
Czwartek, 30 czerwca (1 odcinek specjalny, łącznie 2,5 km):
8:00 – odcinek testowy (Lubiewo, 3,38 km)
19:08 – OS 1 – Superoes Arena Mikołajki (2,5 km)
Piątek, 1 lipca (9 odcinków specjalnych, łącznie 119,42 km)
6:30 – serwis A – 15 min. (Mikołajki)
7:15 – OS 2 – Chmielewo (6,52 km)
9:00 – OS 3 – Wieliczki (17,3 km)
10:10 – OS 4 – Świętajno (21,14 km)
10:55 – OS 5 – Stare Juchy (13,5 km)
12:55 – serwis B – 30 min. (Mikołajki)
13:55 – OS 6 – Chmielewo (6,52 km)
15:40 – OS 7 – Wieliczki (17,3 km)
16:50 – OS 8 – Świętajno (21,14 km)
17:35 – OS 9 – Stare Juchy (13,5 km)
19:28 – OS 10 – Superoes Arena Mikołajki (2,5 km)
Flexi serwis C – 45 min. (Mikołajki)
Sobota, 2 lipca (7 odcinków specjalnych, łącznie 124,58 km)
7:30 – serwis D – 15 min. (Mikołajki)
9:55 – OS 11 – Gołdap (14:75 km)
11:25 – OS 12 – Stańczyki (25,27 km)
12:15 – OS 13 – Babki (21,02 km)
13:45 – strefa zmiany opon – 10 min. (Gołdap)
14:50 – OS 14 – Stańczyki (25,27 km)
15:40 – OS 15 – Babki (21,02 km)
16:50 – OS 16 – Gołdap (14:75 km)
19:08 – OS 17 – Superoes Arena Mikołajki (2,5 km)
Flexi serwis E – 45 min. (Mikołajki)
Niedziela, 3 lipca (4 odcinki specjalne, łącznie 59,6 km)
7:35 – serwis F – 15 min. (Mikołajki)
8:20 – OS 18 – Baranowo (21,25 km)
9:08 – OS 19 – Sady (8,55 km)
9:50 – serwis G – 30 min. (Mikołajki)
10:50 – OS 20 – Baranowo (21,15 km)
12:08 – OS 21 – Sady (8,55 km)
13:03 – serwis H – 10 min. (Mikołajki)
14:00 – ceremonia mety (Mikołajki, Rynek)
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.