- 15 punktów przewagi – w Rajdzie Estonii (15-17 lipca) Kajetanowicz i Baran będą bronić prowadzenia w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy;
- Trzy dni rywalizacji w szalonym tempie – przed liderami FIA ERC wyzwanie szybsze niż rundy WRC;
- 16 odcinków specjalnych – łącznie 211,5 km ścigania na ekstremalnie szybkich szutrowych drogach Estonii;
- Biało-czerwona obsada – Kajetanowicz i Baran (Ford Fiesta R5) wśród 7 polskich załóg, które wezmą udział w estońskiej rundzie FIA ERC;
- Niemal 40 proc. dystansu odcinków specjalnych Rajdu Estonii zmieniono w porównaniu z trasą z sezonu 2015.
Równe i szerokie szutrowe odcinki specjalne, liczne hopy, po których rajdówki przelatują w powietrzu nawet 40 metrów, mnóstwo niewidocznych zakrętów przez szczyty, a do tego rekordowe prędkości – tym charakteryzuje się najszybsza batalia w sezonie FIA ERC, czyli nadchodzący Rajd Estonii (15-17 lipca). Z 1. numerem startowym powalczą w nim Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran, którzy rok temu fantastycznie zadebiutowali w tej imprezie. W 2015 roku, aktualni liderzy klasyfikacji FIA ERC, otarli się w Estonii o zwycięstwo i objęli prowadzenie w klasyfikacji cyklu, którego nie oddali aż do końca sezonu. W szóstej tegorocznej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy reprezentanci LOTOS Rally Team zmierzą się z 44 załogami, wśród których aż 13 dysponuje samochodami klasy R5. 9 ekip wystartuje w samochodach grupy N, które nadal są bardzo konkurencyjne na estońskich szutrach, dzięki temu, że rozwijają wyższe prędkości maksymalne niż samochody R5 – nawet do 213 km/h.
Wymagające odcinki specjalne Rajdu Estonii nie należą do zbyt gościnnych. Na liście zwycięzców tej imprezy jest tylko dwóch zawodników spoza Estonii. W 2012 roku zawody wygrał Norweg Mads Ostberg, który ma na swoim koncie niemal 100 rund WRC. Z kolei w ubiegłym roku zwyciężył mistrz Estonii z sezonu 2014, czyli doskonale znający estońskie oesy Rosjanin Aleksiej Łukjaniuk.
Rywalizacja o zwycięstwo w 6. rundzie FIA ERC rozegra się na 16 odcinkach specjalnych o łącznej długości 211,5 km, przy czym niemal 40 proc. tego dystansu wiedzie po drogach niewykorzystywanych w ubiegłorocznej edycji zawodów. Bez zmian pozostała za to baza rajdu, która ponownie będzie zlokalizowana w Otepaa – miejscowości uznawanej za zimową stolicę Estonii i jednym z ulubionych miejsc treningów Justyny Kowalczyk. Także ceremonia startu i mety odbędzie się w tym samym miejscu, co rok temu, czyli w Tartu – drugim co do wielkości mieście Estonii.
Tym co najbardziej fascynuje i emocjonuje zarówno kibiców, jak i zawodników ścigających się w tym rajdzie, jest niesamowite tempo, jakie rajdówki osiągają na szutrowych drogach używanych na co dzień przez mieszkańców Estonii. W swoim ubiegłorocznym debiucie, Kajetanowicz aż 76,1 proc. dystansu odcinka Urvaste (14,82 km) pokonał na piątym – najwyższym biegu. Dzięki temu Polak nie tylko wygrał ten oes, ale także osiągnął także rekordową średnią prędkość – 141,6 km/h. W sezonie 2015 tak szybkiego odcinka nie było nawet w Mistrzostwach Świata, w których zawodnicy mają do dyspozycji auta WRC – mocniejsze o około 35 KM, a co za tym idzie szybsze od samochodów klasy R5.
Podczas emocjonującej walki, która w tegorocznej edycji Rajd Estonii będzie się toczyć w równie szybkim tempie, załoga LOTOS Rally Team będzie bronić prowadzenia w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy. W czterech tegorocznych startach Kajetanowicz i Baran wywalczyli 92 punkty i przed 6. rundą cyklu mają ich o 15 więcej niż zajmujący drugie miejsce Łukjaniuk i Arnautow. LOTOS Rally Team lideruje także w klasyfikacji zespołowej europejskiego czempionatu – w tej punktacji polska ekipa wywalczyła aż 38 punktów więcej niż kolejni rywale.
Kajetan Kajetanowicz W tym rajdzie tylko lewa noga ma nieco mniej roboty niż w pozostałych rundach Mistrzostw Europy, ale inne części ciała – przede wszystkim prawa noga i głowa – nie mają chwili wytchnienia. Nie znam rajdu, w którym tak często i długo trzyma się gaz wciśnięty do samej podłogi. Wysiłek umysłowy zaczyna się jednak już od zapoznania z trasą. W trakcie rekonesansu na najwyższe obroty wchodzi wyobraźnia. Gdzie skręcić, w którym miejscu zahamować, jak ustawić auto przed zakrętem? Na te wszystkie pytania odpowiadamy sobie, jadąc z dozwolonymi na zapoznaniu prędkościami rzędu 50-60 km/h. A odpowiedzi muszą być bezbłędnie precyzyjne, bo kilka dni później, w tych samych miejscach, będziemy walczyć o ułamki sekund mając na liczniku 180 km/h, a czasem nawet i więcej. Dlatego w Estonii tak trudno o punkty, a tak łatwo o błąd. To świetny rajd – bardzo emocjonujący, bo tu do sukcesu potrzebne są doświadczenie, odwaga, wiara w swoje umiejętności, pewność siebie, jak najszybszy samochód, doskonały opis i jak zawsze – szczypta szczęścia. Wygrywa ten, kto wymiesza te składniki w idealnych proporcjach trzymając przy tym gaz wciśnięty do końca.
Rajd Estonii w liczbach:
1. – pozycja Kajetana i Jarka w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy przed Rajdem Estonii.
2. start Kajetanowicza w tej imprezie.
212,73 km – łączny dystans 16 odcinków specjalnych rajdu.
2. miejsce Kajetanowicz i Baran zajęli w swoim ubiegłorocznym debiucie w Rajdzie Estonii;
29,97 km liczy najdłuższa próba sportowa rajdu – odcinek Rüa.
7. edycja tej imprezy.
12,7 sekundy, czyli równowartość 435 metrów – tyle, po 190,44 km ścigania, dzieliło Kajetanowicza i Barana od zwycięstwa w ich ubiegłorocznym debiucie w tych zawodach.
6. z 10 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
30 punktów Kajto i Jarek wywieźli z Estonii w sezonie 2015.
12 z 16 (75 proc.) oesów Rajdu Estonii 2015 reprezentanci LOTOS Rally Team ukończyli w pierwszej trójce, w tym 3 wygrali.
141,6 km/h – z taką średnią prędkością Kajetanowicz i Baran pokonali 14,82 km dystansu piątego oesu Rajdu Estonii 2015. Próba Urvaste nie tylko była najszybszym odcinkiem sezonu 2015 FIA ERC. Była również szybsza od wszystkich oesów sezonu 2015 Rajdowych Mistrzostw Świata.
76,1 proc. rekordowo szybkiego odcinka Urvaste Kajetanowicz przejechał na najwyższym biegu, a przez 8,15 z 14,82 km (55 proc.) dystansu tej próby Polak trzymał pedał gazu wciśnięty do końca.
21 – to liczba odcinków specjalnych, które Kajto z Jarkiem wygrali w pierwszych czterech rundach tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
736 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Otepaa.
40 – na tylu oesach w tym sezonie FIA ERC załoga LOTOS Rally Team plasowała się w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej.
92 punkty w pierwszych czterech rundach sezonu FIA ERC wywalczyli Kajetanowicz z Baranem.
123,3 km/h – z taką średnią prędkością Kajetanowicz i Baran pokonali dystans 16 oesów Rajdu Estonii 2015. Tylko jedna runda WRC w historii – ubiegłoroczny Rajd Finlandii – była szybsza niż poprzednia edycja estońskiej rundy FIA ERC.
1. – numer startowy załogi LOTOS Rally Team.
3. raz Rajd Estonii będzie rundą czempionatu Starego Kontynentu.
213 km/h – najwyższa prędkość zmierzona podczas Rajdu Estonii 2014.
45 załóg, w tym aż 7 z Polski, zgłosiło się do tegorocznej edycji zawodów.
Niemal 40 proc. dystansu odcinków specjalnych zostało zmienione w stosunku do edycji z sezonu 2015.
15 punktów – to przewaga Kajetanowicza i Barana nad drugą załogą w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy.
1. – miejsce LOTOS Rally Team w klasyfikacji zespołów przed 6. rundą mistrzostw. Polski zespół pewnie prowadzi w tej klasyfikacji z przewagą 38 punktów.
Harmonogram Rajdu Estonii – 6. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 (godziny wg czasu polskiego):
piątek, 15 lipca (1 odcinek specjalny, łącznie 1,33 km):
09:00 – odcinek testowy
12:00 – odcinek kwalifikacyjny (2,95 km)
17:00 – wybór pozycji startowych (Tartu)
18:00 – ceremonia startu (Tartu)
19:00 – OS 1 – Tartu City (1,33 km)
sobota, 16 lipca (9 odcinków specjalnych, łącznie 129,14 km)
07:46 – serwis A – 15 min. (Otepaa)
08:30 – OS 2 – Kengu 1 (14,53 km)
09:10 – OS 3 – Raiga 1 (10,48 km)
10:55 – OS 4 – Kengu 2 (14,53 km)
11:35 – OS 5 – Raiga 2 (10,48 km)
13:01 – serwis B – 30 min. (Otepaa)
13:49 – OS 6 – Rua 1 (29,97 km)
14:58 – OS 7 – Arula 1 (8,76 km)
15:50 – serwis C – 30 min. (Otepaa)
16:38 – OS 8 – Rua 2 (29,97 km)
17:47 – OS 9 – Arula 2 (8,76 km)
19:00 – OS 10 – Elva (1,66 km)
niedziela, 17 lipca 2016 (6 odcinków specjalnych, łącznie 82,26 km)
08:09 – serwis D – 45 min. (Otepaa)
09:15 – OS 11 – Ristimae 1 (19,96 km)
09:56 – OS 12 – Vissi 1 (13,32 km)
10:23 – OS 13 – Saverna 1 (7,85 km)
11:28 – serwis E – 30 min. (Otepaa)
12:19 – OS 14 – Ristimae 2 (19,96 km)
13:00 – OS 15 – Vissi 2 (13,32 km)
13:27 – OS 16 – Saverna 2 (7,85 km)
14:22 – serwis F – 10 min. (Otepaa)
16:00 – ceremonia mety (Tartu)
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Estonii:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 92 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 77 pkt.
3. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 41 pkt.
4. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
5. Freddy Loix (Belgia) 38 pkt.
6. Ricardo Moura (Portugalia) 37 pkt.
7. Jaromir Tarabus (Czechy) 33 pkt.
8. Kris Princen (Belgia) 28 pkt.
9. Lambros Athanassoulas (Grecja) 27 pkt.
10. Wojciech Chuchała (Polska) 26 pkt.
Klasyfikacja zespołowa Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Estonii:
1. LOTOS Rally Team 83 pkt.
2. C-Rally 45 pkt.
3. Tlustak Racing 42 pkt.
4. Botka Rally Team 37 pkt.
5. Sports Racing Technologies 35 pkt.
6. T&T Czech National Team 30 pkt.
7. Tiger Energy Drink Rally Team 26 pkt.
8. Peugeot Belgium Luxembourg 25 pkt.
9. Lacaris Foundation Team Greece 18 pkt.
10. Auto Laca Competition 18 pkt.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.