- Załoga LOTOS Rally Team po raz drugi z rzędu na podium odcinka kwalifikacyjnego estońskiej rundy FIA ERC;
- Początek rywalizacji w zmiennych warunkach – Rajd Estonii przywitał uczestników przelotnymi opadami deszczu;
- Wywalczony dziś wynik to już 7. z rzędu i 16. w sumie podium Kajetanowicza i Barana w kwalifikacjach przed rundami FIA ERC;
- Rajdowy Mistrz Europy jako trzeci wybierze pozycję startową do jutrzejszych odcinków 6. rundy FIA ERC;
- Zaplanowany na 19:00 miejski odcinek w Tartu rozpocznie dziś rywalizację o zwycięstwo w Rajdzie Estonii.
Zacięta rywalizacja o wygraną w najszybszej w tym sezonie rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy rozpocznie się dziś wieczorem od miejskiego odcinka w Tartu, ale kibice i zawodnicy mają już za sobą pierwsze emocje i szybkie kilometry po estońskich szutrach. Przedsmakiem walki w 6. tegorocznej rundzie FIA ERC był 2,97-kilometrowy odcinek kwalifikacyjny. Jako pierwsi na trasę rozegranej dziś tuż po południu (lokalnego czasu) próby, ruszali aktualni liderzy klasyfikacji Mistrzostw Europy, czyli Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran. Choć odcinek kwalifikacyjny był identyczny jak rok temu, to dziś panowały na nim zupełnie inne warunki. Po nocnych opadach deszczu droga była mocno wilgotna, a co za tym idzie – zdradziecko śliska, ale nadal bardzo szybka – załoga LOTOS Rally Team pokonała ją ze średnią prędkością ponad 122 km/h. Świetne tempo pozwoliło Rajdowym Mistrzom Europy wywalczyć 3. czas. Osiągnięty dziś rezultat to już siódme z rzędu i szesnaste w sumie podium Kajetana i Jarka w kwalifikacjach przed rundami europejskiego czempionatu. Na pierwszych dwóch miejscach uplasowali się zawodnicy doskonale znający charakterystykę tutejszych szutrów – ubiegłoroczny triumfator tego rajdu Rosjanin Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5) oraz Łotysz Ralfs Sirmacis (Skoda Fabia R5).
Wynik odcinka kwalifikacyjnego ma szczególne znaczenie w rajdach rozgrywanych na luźnej nawierzchni. Pozycja zajęta w kwalifikacjach determinuje kolejność, w jakiej czołowa piętnastka zawodników będzie wybierać pozycję startową do pierwszego etapu rajdu. Zwycięzca odcinka kwalifikacyjnego decyduje jako pierwszy, więc ma jednocześnie przywilej i trudność wybrania dla siebie optymalnej kolejności startu do odcinków. Kiedy drogi są suche dobra pozycja na drodze pozwala uniknąć „czyszczenia” drogi z pogarszającego przyczepność luźnego szutru, a także jazdy pod koniec stawki, kiedy nawierzchnia może już być mocno zniszczona przez poprzedzające samochody. Z kolei na mokrej trasie lepiej jest jechać nieco bardziej z przodu. Ceremonia wyboru pozycji startowej odbędzie się dziś przed startem rajdu – o 17:00 polskiego czasu na rynku w Tartu.
Na 19:00 polskiego czasu zaplanowano start pierwszego z 16 oesów przygotowanych przez organizatorów rajdu, czyli miejskiej próby w Tartu – drugim co do wielkości mieście Estonii. Ściganie po szutrze rozpocznie się jutro o 8:30 od oesu Kengu 1 (14,53 km). Na sobotni, najdłuższy etap rajdu składa się 9 odcinków o łącznej długości 129,14 km.
Kajetan Kajetanowicz Rozpoczęliśmy rajd od tego samego odcinka, który jechaliśmy w ubiegłym roku, ale pokonaliśmy go w innych warunkach. Dziś było na nim bardziej mokro i więcej kolein, ale i tak był ekscytujący. Dużo szczytów, zakrętów pokonywanych pełnym gazem, czyli bardzo przyjemna jazda. Myślę, że wielu zawodników cieszyło się tym oesem. To taki przedsmak przed sobotnim i niedzielnym ściganiem. Czekają nas bardzo fajne, wymagające odcinki. Nowe partie trasy są bardziej wąskie, techniczne, sporo fragmentów w lasach. Na pewno będzie to wymagający rajd. Trzeba decydować czy hamować, czy zdejmować nogę z gazu czy nie. To jest ważne, aby nie tracić później na wyjściu z zakrętu i na długiej prostej. Jeśli ma się pewność, że „wyda” to trzeba trzymać gaz. To recepta na ten rajd. Trudno jednak ocenić przyczepność, jeżeli jedzie się po luźnej nawierzchni 170-180 km/h i zbliża się do zakrętu. Trzeba się zastanowić i czasem podejmować ryzyko, tym bardziej walcząc z zawodnikami doświadczonymi na tej nawierzchni, którzy mocno podnoszą poprzeczkę. Podobnie jak na Wyspach Kanaryjskich, czujemy się tutaj trochę jak w domu, jak na rundzie Mistrzostw Polski, bo jest tu sporo zawodników z naszego kraju. Fajnie, że możemy się tu pościgać.
Jarek Baran Trasy Rajdu Estonii są charakterystyczne, ale dość jednorodne. Krajobrazy, charakter drogi, w wielu miejscach są bardzo podobne, na każdej partii każdego odcinka. Ciężko zorientować się, w którym miejscu znajdujesz się w danej chwili. Z punktu widzenia pilota nowe fragmenty trasy nie mają większego znaczenia. Wszędzie tempo dyktowania jest bardzo szybkie, a co za tym idzie wymagające najwyższej koncentracji.
Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Rajdem Estonii – 6. rundą FIA ERC 2016:
1. Łukjaniuk/Arnautow (Rosja, Ford Fiesta R5) 1:25,996
2. Sirmacis/Kulss (Łotwa, Skoda Fabia R5) +0,226 s.
3. Kajetanowicz/Baran (Polska, Ford Fiesta R5) +0,516 s.
4. Plangi/Sarapuu (Estonia, Mitsubishi Lancer Evo X) +1,764 s.
5. Ingram/Edmondson (Wielka Brytania, Opel Adam R2) +2,179 s.
6. Kaur/Simm (Estonia, Mitsubishi Lancer Evo IX) +2,376 s.
7. Kołtun/Pleskot (Polska, Ford Fiesta R5) +2,756 s.
8. Jeets/Toom (Estonia, Skoda Fabia R5) +3,277 s.
9. Arai/Macneal (Japonia, Ford Fiesta R5) +3,435 s.
10. Katsuta/Barritt (Japonia, Ford Fiesta R5) +3,573 s.
Rajd Estonii w liczbach:
1. – pozycja Kajetana i Jarka w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy przed Rajdem Estonii.
2. start Kajetanowicza w tej imprezie.
212,73 km – łączny dystans 16 odcinków specjalnych rajdu.
2. miejsce Kajetanowicz i Baran zajęli w swoim ubiegłorocznym debiucie w Rajdzie Estonii;
29,97 km liczy najdłuższa próba sportowa rajdu – odcinek Rüa.
7. edycja tej imprezy.
12,7 sekundy, czyli równowartość 435 metrów – tyle, po 190,44 km ścigania, dzieliło Kajetanowicza i Barana od zwycięstwa w ich ubiegłorocznym debiucie w tych zawodach.
6. z 10 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
30 punktów Kajto i Jarek wywieźli z Estonii w sezonie 2015.
12 z 16 (75 proc.) oesów Rajdu Estonii 2015 reprezentanci LOTOS Rally Team ukończyli w pierwszej trójce, w tym 3 wygrali.
141,6 km/h – z taką średnią prędkością Kajetanowicz i Baran pokonali 14,82 km dystansu piątego oesu Rajdu Estonii 2015. Próba Urvaste nie tylko była najszybszym odcinkiem sezonu 2015 FIA ERC. Była również szybsza od wszystkich oesów sezonu 2015 Rajdowych Mistrzostw Świata.
76,1 proc. rekordowo szybkiego odcinka Urvaste Kajetanowicz przejechał na najwyższym biegu, a przez 8,15 z 14,82 km (55 proc.) dystansu tej próby Polak trzymał pedał gazu wciśnięty do końca.
21 – to liczba odcinków specjalnych, które Kajto z Jarkiem wygrali w pierwszych czterech rundach tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
736 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Otepaa.
40 – na tylu oesach w tym sezonie FIA ERC załoga LOTOS Rally Team plasowała się w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej.
92 punkty w pierwszych czterech rundach sezonu FIA ERC wywalczyli Kajetanowicz z Baranem.
123,3 km/h – z taką średnią prędkością Kajetanowicz i Baran pokonali dystans 16 oesów Rajdu Estonii 2015. Tylko jedna runda WRC w historii – ubiegłoroczny Rajd Finlandii – była szybsza niż poprzednia edycja estońskiej rundy FIA ERC.
1. – numer startowy załogi LOTOS Rally Team.
3. raz Rajd Estonii będzie rundą czempionatu Starego Kontynentu.
213 km/h – najwyższa prędkość zmierzona podczas Rajdu Estonii 2014.
45 załóg, w tym aż 7 z Polski, zgłosiło się do tegorocznej edycji zawodów.
Niemal 40 proc. dystansu odcinków specjalnych zostało zmienione w stosunku do edycji z sezonu 2015.
15 punktów – to przewaga Kajetanowicza i Barana nad drugą załogą w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy.
1. – miejsce LOTOS Rally Team w klasyfikacji zespołów przed 6. rundą mistrzostw. Polski zespół pewnie prowadzi w tej klasyfikacji z przewagą 38 punktów.
Harmonogram Rajdu Estonii – 6. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 (godziny wg czasu polskiego):
piątek, 15 lipca (1 odcinek specjalny, łącznie 1,33 km):
09:00 – odcinek testowy
12:00 – odcinek kwalifikacyjny (2,95 km)
17:00 – wybór pozycji startowych (Tartu)
18:00 – ceremonia startu (Tartu)
19:00 – OS 1 – Tartu City (1,33 km)
sobota, 16 lipca (9 odcinków specjalnych, łącznie 129,14 km)
07:46 – serwis A – 15 min. (Otepaa)
08:30 – OS 2 – Kengu 1 (14,53 km)
09:10 – OS 3 – Raiga 1 (10,48 km)
10:55 – OS 4 – Kengu 2 (14,53 km)
11:35 – OS 5 – Raiga 2 (10,48 km)
13:01 – serwis B – 30 min. (Otepaa)
13:49 – OS 6 – Rua 1 (29,97 km)
14:58 – OS 7 – Arula 1 (8,76 km)
15:50 – serwis C – 30 min. (Otepaa)
16:38 – OS 8 – Rua 2 (29,97 km)
17:47 – OS 9 – Arula 2 (8,76 km)
19:00 – OS 10 – Elva (1,66 km)
niedziela, 17 lipca 2016 (6 odcinków specjalnych, łącznie 82,26 km)
08:09 – serwis D – 45 min. (Otepaa)
09:15 – OS 11 – Ristimae 1 (19,96 km)
09:56 – OS 12 – Vissi 1 (13,32 km)
10:23 – OS 13 – Saverna 1 (7,85 km)
11:28 – serwis E – 30 min. (Otepaa)
12:19 – OS 14 – Ristimae 2 (19,96 km)
13:00 – OS 15 – Vissi 2 (13,32 km)
13:27 – OS 16 – Saverna 2 (7,85 km)
14:22 – serwis F – 10 min. (Otepaa)
16:00 – ceremonia mety (Tartu)
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Estonii:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 92 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 77 pkt.
3. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 41 pkt.
4. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
5. Freddy Loix (Belgia) 38 pkt.
6. Ricardo Moura (Portugalia) 37 pkt.
7. Jaromir Tarabus (Czechy) 33 pkt.
8. Kris Princen (Belgia) 28 pkt.
9. Lambros Athanassoulas (Grecja) 27 pkt.
10. Wojciech Chuchała (Polska) 26 pkt.
Klasyfikacja zespołowa Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Estonii:
1. LOTOS Rally Team 83 pkt.
2. C-Rally 45 pkt.
3. Tlustak Racing 42 pkt.
4. Botka Rally Team 37 pkt.
5. Sports Racing Technologies 35 pkt.
6. T&T Czech National Team 30 pkt.
7. Tiger Energy Drink Rally Team 26 pkt.
8. Peugeot Belgium Luxembourg 25 pkt.
9. Lacaris Foundation Team Greece 18 pkt.
10. Auto Laca Competition 18 pkt.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.