- Udany początek walki Kajetanowicza i Barana w Rajdzie Lipawy – Polacy z drugim czasem na odcinku kwalifikacyjnym;
- Świetny czas załogi LOTOS Rally Team – to już ich 10. z rzędu i 18. w sumie podium na odcinku kwalifikacyjnym rundy FIA ERC;
- Rywalizacja o punkty w łotewskiej rundzie Mistrzostw Europy ruszy już jutro na szutrowych oesach wokół Lipawy;
- Minimalne różnice w czołówce odcinka kwalifikacyjnego zwiastują zaciętą batalię w Rajdzie Lipawy.
Odcinek kwalifikacyjny, rozegrany dziś o 16 polskiego czasu, otworzył Rajd Lipawy, czyli 9. rundę Rajdowych Mistrzostw Europy. Pierwszą załogą, która wystartowała do tej próby, byli aktualni liderzy klasyfikacji mistrzostw i główni pretendenci do tytułu Rajdowych Mistrzów Europy, czyli Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran. Na liczącej 4,57 km szutrowej trasie odcinka kwalifikacyjnego załoga LOTOS Rally Team pojechała pewnie, szybko i skutecznie. W efekcie Polacy wywalczyli drugi rezultat i przedłużyli swoją serię miejsc na podium w kwalifikacjach przed rundami europejskiego czempionatu. Osiągnięty dziś rezultat to już dziesiąte z rzędu i osiemnaste w sumie podium Kajetana i Jarka na odcinku kwalifikacyjnym rundy FIA ERC. Pierwsze miejsce należało dziś do rosyjskiej załogi Łukjaniuk/Arnautow. Za Kajetanowiczem i Baranem uplasowali się kolejno Sirmacis i Simins (+ 1,099 s.), Habaj i Spentany (+ 1,519 s.) oraz mistrzowie Estonii – Plangi i Sarapuu (+ 1,629 s.).
Rezultaty odcinka kwalifikacyjnego mają znaczenie przede wszystkim w imprezach takich jak Rajd Lipawy, czyli rozgrywanych na szutrze, w których kolejność startowa do odcinków specjalnych jest szczególnie ważna. Na suchych drogach lepiej nie jechać na czele stawki, by nie „odkurzać” drogi z pogarszającego przyczepność luźnego szutru, jak również uniknąć ruszania na odcinki specjalne na końcu, kiedy drogi mogą już być mocno zniszczone przez poprzednie samochody. Z kolei na mokrej trasie lepiej jest jechać nieco bardziej z przodu. Pozycja zajęta w kwalifikacjach determinuje kolejność, w jakiej czołowa piętnastka zawodników będzie wybierać pozycję startową do odcinków tworzących pierwszy etapu rajdu. Zwycięzca odcinka kwalifikacyjnego decyduje jako pierwszy, więc ma jednocześnie przywilej i trudność wybrania dla siebie optymalnej kolejności startu. Kajetanowicz, który ukończył odcinek kwalifikacyjny z drugim czasem, będzie mógł wybrać pozycję startową jako drugi.
O tym, kto wyjedzie z Łotwy jako zwycięzca 9. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy zdecyduje suma czasów uzyskana na 13 odcinkach specjalnych. Łącznie załogi czeka 203,6 km ścigania po szybkich szutrowych trasach. W sobotę, 17 września zawodnicy przejadą nieco ponad połowę tego dystansu (102,8 km), który podzielono na 7 prób sportowych. Pierwsza z nich – niemal 13-kilometrowy oes Padure ruszy o 8:25 polskiego czasu. Do pokonania będzie także najdłuższa próba zawodów – liczący niemal 29 km odcinek Alsunga. Pierwszy etap rajdu zakończy się dwoma przejazdami miejskiego oesu Great Amber (1,67 km). W odróżnieniu od pięciu pierwszych sobotnich prób, trasa odcinka w Lipawie wiedzie po asfalcie, a nie po szutrze.
Przed Rajdem Lipawy Kajetan Kajetanowicz ma 76-punktów przewagi nad swoim konkurentem do mistrzowskiego tytułu – Aleksiejem Łukjaniukiem. Kwestia mistrzostwa w klasyfikacji zespołowej jest już rozstrzygnięta – LOTOS Rally Team zapewnił je sobie już w poprzedniej rundzie mistrzostw.
Kajetan Kajetanowicz Uśmiech na mojej twarzy, taki jak teraz, nie zależy od tego czy jedziemy po śniegu czy lodzie, szutrze czy asfalcie, ale od tego jaką czerpię przyjemność z jazdy i tego, co robimy w samochodzie. Natomiast dobre czasy na odcinku testowym i kwalifikacyjnym zdecydowanie także poprawiają humor. To będzie kompletnie inny rajd niż poprzednie edycje. Startowaliśmy tutaj dwukrotnie zimą, ale latem wszystko jest inne – nie tylko kibice nie mają puchowych kurtek, ale i odcinki wyglądają inaczej – są zarośnięte, a na trasie jest dużo kamieni. Czeka nas także rywalizacja na wielu zupełnie nowych fragmentach trasy. Odcinki, mam wrażenie, że są szybsze, jest wiele prostych i takich pozornych zakrętów, przed którymi w ogóle nie zdejmujemy nogi z gazu. Luźne nawierzchnie zawsze sprawiały mi frajdę, więc i na ten rajd mamy taki plan – cieszyć się z jazdy. Oczywiście nie jedziemy tylko, by sprawiać sobie przyjemność, ale również – a może przede wszystkim – walczyć o tytuł Mistrzów Europy. Chcielibyśmy po raz kolejny go zdobyć. Choć nie chcę sobie zajmować tym myśli, to wiem, że ten cel gdzieś tam „wisi” z tyłu głowy i podczas jazdy trzeba będzie mieć to na uwadze. To oczywiście nie jest łatwe, bo aby pokonać odcinki szybko i pewnie, trzeba być bardzo mocno skoncentrowanym na samej jeździe. Nam wystarczy czwarte czy piąte miejsce do obrony tytułu, ale chcielibyśmy walczyć o podium w tym rajdzie i wydaje mi się, że jesteśmy w stanie jechać tempem, które pozwala to osiągnąć.
Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Rajdem Lipawy – 9. rundą FIA ERC 2016:
1. Łukjaniuk/Kapustin (Rosja, Mitsubishi Lancer Evo X) 02:13,590 s.
2. Kajetanowicz/Baran (Polska, Ford Fiesta R5) + 0,751 s.
3. Sirmacis/Simins (Łotwa, Skoda Fabia R5) + 1,85 s.
4. Habaj/Spentany (Polska, Ford Fiesta R5) + 2,274 s.
5. Plangi/Sarapuu (Estonia, Mitsubishi Lancer Evo X) + 2,388 s.
6. Jeets/Toom (Estonia, Skoda Fabia R5) + 2,864 s.
7. Larsen/Eriksen (Norwegia, Ford Fiesta R5) + 3,315 s.
7. Botka/Szeles (Węgry, Citroen DS3 R5) + 3,315 s.
9. Kisiels/Ronis (Łotwa, Skoda Fabia R5) + 5,022 s.
10. Kołtun/Pleskot (Polska, Ford Fiesta R5) + 5,613 s.
Rajd Lipawy w liczbach
- 1. – pozycja Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Lipawy.
- 9. runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 475 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Lipawie, która jest trzecim co do wielkości miastem na Łotwie.
- 3. start Kajetanowicza w tej imprezie.
- 43 załogi zgłosiły się do tegorocznej edycji zawodów.
- 28,75 km liczy najdłuższy odcinek rajdu – próba numer 3.
- 166 punktów w 7 dotychczasowych startach – załoga LOTOS Rally Team zdecydowanym liderem punktacji FIA ERC.
- 7 załóg z Polski weźmie udział w łotewskiej rundzie europejskiego czempionatu.
- 4. raz Rajd Lipawy będzie rundą Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 203,6 km – łączna długość 13 odcinków specjalnych.
- 1. – numer startowy załogi LOTOS Rally Team.
- 76 punktów – to przewaga Kajetanowicza nad drugim w tabeli kierowcą – Rosjaninem Aleksiejem Łukjaniukiem.
- 45 proc. dystansu odcinków specjalnych to zupełnie nowe fragmenty, niewykorzystywane w poprzednich latach.
- 10 z 11 odcinków specjalnych ubiegłorocznej edycji łotewskich zawodów Kajetanowicz i Baran ukończyli w pierwszej trójce.
- W 5 z 7 tegorocznych startów w rundach FIA ERC Kajetanowicz z Baranem stawali na podium.
- 4 nowe odcinki specjalne włączono do trasy tegorocznej edycji zawodów.
- 29 na 93 (31 proc.) – to liczba odcinków specjalnych, które Kajto z Jarkiem wygrali w siedmiu tegorocznych startach w Rajdowych Mistrzostwach Europy. To najlepszy wynik spośród wszystkich załóg rywalizujących w tym cyklu.
- 1. – miejsce LOTOS Rally Team w punktacji zespołów przed 9. rundą mistrzostw. Polski zespół zapewnił sobie drugi z rzędu tytuł w klasyfikacji zespołowej Mistrzostw Europy już podczas poprzedniej rundy cyklu – Rajdu Barum.
- 67 na 93 (72 proc.) oesów w tym sezonie FIA ERC załoga LOTOS Rally Team ukończyła w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej.
- 3 Rajdowych Mistrzów Polski – Kajetanowicz, Chuchała i Habaj – wystartuje w Rajdzie Lipawy 2016.
Harmonogram Rajdu Lipawy – 9. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 (godziny wg czasu polskiego):
piątek, 16 września 2016
13:30 – odcinek testowy
16:00 – odcinek kwalifikacyjny (4,57 km)
19:45 – ceremonia startu
sobota, 17 września 2016 (7 odcinków specjalnych, łącznie 102,78 km)
08:25 – OS 1 (12,70 km)
09:05 – OS 2 (17,89 km)
09:40 – OS 3 (28,75 km)
11:40 – serwis A – 30 min. (Lipawa)
13:40 – OS 4 (27,40 km)
14:30 – OS 5 (12,70 km)
16:55 – serwis B – 30 min. (Lipawa)
17:40 – OS 6 (1,67 km)
17:53 – OS 7 (1,67 km)
18:13 – serwis C – 45 min. (Lipawa)
niedziela, 18 września (6 odcinków specjalnych, łącznie 100,82 km)
07:15 – serwis D – 15 min. (Lipawa)
08:30 – OS 8 (10,29 km)
09:00 – OS 9 (17,07 km)
09:30 – OS 10 (23,05 km)
11:00 – serwis E – 30 min. (Lipawa)
12:30 – OS 11 (10,29 km)
13:00 – OS 12 (17,07 km)
13:30 – OS 13 (23,05 km)
14:42 – serwis F – 10 min. (Lipawa)
15:00 – ceremonia mety (Lipawa)
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy przed Rajdem Lipawy – 9. rundą FIA ERC 2016:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 166 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 90 pkt.
3. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 79 pkt.
4. Bryan Bouffier (Francja) 42 pkt.
5. Jan Kopecky (Czechy) 39 pkt.
6. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
7. Freddy Loix (Belgia) 38 pkt.
8. Raul Jeets (Estonia) 38 pkt.
9. Jarosław Kołtun (Polska) 38 pkt.
8. Ricardo Moura (Portugalia) 37 pkt.
Klasyfikacja zespołowa FIA ERC przed Rajdem Lipawy – 9. rundą FIA ERC 2016:
1. LOTOS Rally Team 127 pkt.
2. C-Rally 68 pkt.
3. Sports Racing Technologies 66 pkt.
5. Tlustak Racing 50 pkt.
5. Tiger Energy Drink Rallye Team 46 pkt.
6. Botka Rally Team 43 pkt.
7. T&T Czech National Team 30 pkt.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.