- Rajdowe Mistrzostwa Europy przenoszą się na wymagające, asfaltowe odcinki Gran Canarii;
- Aż 27 konkurentów w samochodach klasy R5 na liście Rajdu Wysp Kanaryjskich;
- Rekordowa frekwencja zawodów z bazą w Las Palmas – 125 załóg z 18 krajów;
- Załoga LOTOS Rally Team gotowa do walki o zwycięstwo w rajdzie;
Las Palmas de Gran Canaria, to tutaj rozpocznie się drugie starcie w niezwykle zaciętej rywalizacji tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy. Po nieprzewidywalnej i obfitującej w wiele zwrotów akcji rundzie na Azorach Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran stają do walki w 41. edycji Rajdu Wysp Kanaryjskich. Wspierani przez partnerów reprezentanci LOTOS Rally Team zmierzą się z liczącą aż 26 załóg konkurencją w samochodach klasy R5, co ponownie pokazuje, jak wysoki poziom trudności mają tegoroczne rozgrywki FIA ERC. Rajd odległy na ponad cztery tysiące kilometrów od stolicy naszego kraju to także niezwykle ciekawe starcie dla polskich kibiców. Kajto, czterokrotny Mistrz Polski, zmierzy się z trzema innymi triumfatorami zmagań na rodzimych odcinkach specjalnych: Łukaszem Habajem, Bryanem Bouffierem oraz Grzegorzem Grzybem.
Rajd Wysp Kanaryjskich, który rozegrany zostanie w dniach 4-6 maja, to typowo asfaltowa runda w kalendarzu mistrzostw Starego Kontynentu. Słynie z krętych odcinków specjalnych, które cechują się dużymi różnicami wysokości, a przez to niezwykle zmienną pogodą. Jednak najbardziej charakterystyczna jest sama nawierzchnia, a dokładniej asfalt, który w astronomicznym tempie potrafi niszczyć opony. I choć w tym roku organizatorzy przygotowali tylko dwanaście odcinków specjalnych, niech nikogo nie zmyli ich niewielka liczba – łącznie mierzą ponad 200 kilometrów!
Historia rajdu sięga roku 1977, a w przeszłości aż 23 razy stanowił rundę Mistrzostw Europy. W zawodach zwyciężali m.in. Mistrzowie Świata, Didier Auriol czy (aż pięciokrotnie) Carlos Sainz. Kajetan Kajetanowicz, debiutując tu przed rokiem, pojechał perfekcyjnie. Wygrywając połowę odcinków specjalnych, uplasował się na drugiej pozycji w klasyfikacji generalnej zawodów. W tym roku kierowca z Ustronia ponownie jest gotowy do walki o najwyższe pozycje i punkty do klasyfikacji sezonowej. Kajto stoi przed szansą historycznego sukcesu – zdobycia trzeciego z rzędu tytułu Rajdowego Mistrza Europy.
Lista zgłoszeń powinna zachwycić nawet najbardziej wymagającego kibica. Prócz wspomnianych Mistrzów Polski do walki z Kajetanem Kajetanowiczem staną jego główni konkurenci, wśród których są Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5, Rosja), Nikołaj Griazin (Skoda Fabia R5, Łotwa), zwycięzca pierwszej rundy Bruno Magalhaes (Skoda Fabia R5, Portugalia), czy dwukrotny triumfator zawodów na Wyspach Kanaryjskich, Luis Monzon Artiles (Ford Fiesta R5, Hiszpania).
Kajetan Kajetanowicz:
– Na Rajdzie Wysp Kanaryjskich liczą się nie tylko świetne wyczucie, optymalny tor jazdy i perfekcyjny opis trasy, ale także duża ilość różnych detali. Postaramy się o nich nie zapomnieć, jednocześnie ciesząc się każdym z ogromnej ilości zakrętów. Dają one wielkie przeciążenia, niespotykane na żadnej innej rundzie cyklu. Przede mną kolejny, fenomenalny trening charakteru, test sumienności i pracy w zespole, a także czas podejmowania błyskawicznych decyzji. Razem z całym zespołem LOTOS Rally Team mamy dobre wspomnienia z zeszłego roku i świetny samochód, a co za tym idzie, solidne powody do optymizmu.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także CUBE.ITG, Delphi oraz Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.
Rajd Wysp Kanaryjskich 2017 w liczbach:
- 2 z 8 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy;
- 27 – aż tyle samochodów klasy R5 stanie na starcie tej niezwykle ciekawej rundy;
- 2 miejsce wywalczyła w ubiegłorocznej edycji załoga LOTOS Rally Team;
- 6 – aż tyle, czyli dokładnie połowę odcinków specjalnych w poprzednim roku wygrał Kajetanowicz;
- 83 procent odcinków zeszłorocznych odcinków Kajto kończył na podium (10 z 12);
- 41. edycja tej imprezy odbędzie się w 2017 r.;
- 2 start Kajetana Kajetanowicza w tych zawodach;
- 103 – tyle wygranych na poszczególnych odcinkach specjalnych FIA ERC ma na swoim koncie reprezentant LOTOS Rally Team;
- 125. załóg z 18 krajów zgłosiło się do zawodów na Gran Canarii;
- 12 odcinków specjalnych o łącznej długości 209 km – na tym dystansie rozegra się walka o zwycięstwo w tegorocznej edycji Rajdu Wysp Kanaryjskich;
- 25,20 km mierzy najdłuższy oes rajdu, czyli próba Moya, zaplanowana na sobotę, 6. maja;
- 4028 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Las Palmas;
- 5 razy z rzędu Rajd Wysp Kanaryjskich wygrywał rekordzista tej imprezy – Carlos Sainz – dwukrotny Rajdowy Mistrz Świata;
- Na liście zwycięzców tej imprezy widnieją nazwiska 2 mistrzów świata (Sainz, Auriol) oraz 4 mistrzów Europy (Kopecky, Liatti, Hanninen, Tabaton);
- W 1982 r. Rajd Wysp Kanaryjskich po raz pierwszy znalazł się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Europy;
- 23 razy ta impreza stanowiła rundę Rajdowych Mistrzostw Europy, a 3 razy ścigali się w niej zawodnicy walczący w Intercontinental Rally Challenge;
- 249 dni dzieli Rajd Wysp Kanaryjskich od poprzedniego startu LOTOS Rally Team w asfaltowej rundzie FIA ERC;
- 17 ostatnich startów w FIA ERC Kajto i Jarek kończyli zdobywając punkty.
Harmonogram Rajdu Wysp Kanaryjskich 2017 (według czasu polskiego):
Czwartek, 4 maja
10:00 – odcinek testowy
12:18 – odcinek kwalifikacyjny (Cenobio Valeron, 3,57 km)
18:00 – wybór pozycji startowych (Las Palmas)
18:30 – konferencja prasowa przed rajdem (Las Palmas)
21:30 – ceremonia startu (Las Palmas)
Piątek, 5 maja (6 odcinków specjalnych, łącznie 97,87 km)
11:48 – OS 1 – San Mateo 1 (25,13 km)
12:41 – OS 2 – Artenara 1 (14,79 km)
13:07 – OS 3 – Lomo Del Palo 1 (15,14 km)
14:51 – Serwis A – 30 min. (Las Palmas)
16:09 – OS 4 – San Mateo 2 (25,13 km)
17:02 – OS 5 – Mirador de Artenara (14,38 km)
18:40 – OS 6 – Las Palmas de Gran Canaria (3,30 km)
Flexi serwis B – 45 min. (Las Palmas)
Sobota, 6 maja (6 odcinków specjalnych, łącznie 109,42 km)
10:30 – Serwis C – 15 min. (Las Palmas)
11:28 – OS 7 – Moya 1 (25,20 km)
12:16 – OS 8 – Tejeda 1 (15,01 km)
13:04 – OS 9 – Las Vallas 1 (14,50 km)
14:36 – Serwis D – 30 min (Las Palmas)
15:59 – OS 10 – Moya 2 (25,20 km)
16:37 – OS 11 – Tejeda 2 (15,01 km)
17:25 – OS 12 – Las Vallas 2 (14,50 km)
18:47 – Serwis E – 10 min. (Las Palmas)
19:20 – Ceremonia Mety (Las Palmas)