- Rajd Rzeszowski – polski przystanek na rajdowej mapie Mistrzostw Europy;
- Kajetanowicz i Baran są wiceliderami zmagań z niewielką różnicą punktową do prowadzących;
- Na starcie asfaltowych zawodów stanie aż 96 załóg, z czego 26 w samochodach najwyższej kategorii R5;
- Kajto jako jedyny zawodnik wygrywał odcinki specjalne we wszystkich rajdach pierwszej części sezonu FIA ERC;
- Rajd Rzeszowski w liczbach i druga część rajdowego słownika – na końcu informacji.
Druga część tegorocznego sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy zbliża się wielkimi krokami. Piątą rundę trwającej batalii stanowią wyjątkowo ważne zawody, rozgrywane w Polsce. Dwudziesta szósta edycja asfaltowego Rajdu Rzeszowskiego odbędzie się w dniach 3-5 sierpnia, a o czwarte zwycięstwo w klasyfikacji generalnej imprezy powalczą Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran. Załoga LOTOS Rally Team z niewielką różnicą do liderów zajmuje drugie miejsce w tabeli FIA ERC i rywalizuje w tym roku o przełomowy triumf – pierwszy w historii tytuł wywalczony trzykrotnie z rzędu.
Niezwykle emocjonujący sezon Rajdowych Mistrzostw Europy ruszył pod koniec marca. Po czterech wyjątkowo trudnych rajdach Kajto ma w swoim dorobku 79 punktów i jako jedyny kierowca w stawce wygrywał odcinki specjalne podczas każdego z nich. Łącznie triumfował na 16 poszczególnych próbach, aż 33 finiszując w topowej trójce (61%). W historii startów w cyklu FIA ERC daje to łączny wynik aż 115 zwycięstw „oesowych”. Pierwsza część sezonu składała się z trzech rajdów szutrowych (Azory, Grecja i Cypr) oraz jednego asfaltowego (Wyspy Kanaryjskie). Drugą stanowią głównie zawody rozgrywane na twardej nawierzchni asfaltowej (Polska, Czechy i Włochy), z finałową rozgrywką na Łotwie (szuter).
Konkurencja z mistrzostw świata
Aż 26 samochodów topowej klasy R5, 21 narodowości i trzy cykle: mistrzostwa Polski (RSMP), strefy Europy centralnej (FIA CEZ) oraz Europy (FIA ERC). Rywalami Kajetanowicza będą między innymi lider klasyfikacji Starego Kontynentu, Portugalczyk Bruno Magalhães (Skoda Fabia R5), konkurujący na co dzień w WRC Mads Østberg (Ford Fiesta R5), czy trzykrotny Mistrz Polski, Francuz Bryan Bouffier (Ford Fiesta R5), trzykrotny Mistrz Europy Luca Rossetti (Toyota GT86). Po przerwie wraca do startów Rosjanin Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5), na starcie pojawią się również ostatni Mistrzowie Polski, Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia R5) i Łukasz Habaj (Ford Fiesta R5).
Dla Kajetanowicza będzie to jedenasty start w rzeszowskiej imprezie. Kierowca LOTOS Rally Team debiutował w tym rajdzie w roku 2005, wygrywając klasyfikację markowego pucharu Peugeota. W przeszłości trzykrotnie zwyciężał w klasyfikacji generalnej, ostatnim razem dokładnie rok temu, gdy Rajd Rzeszowski dołączył do kalendarza FIA ERC. Więcej razy (cztery) wygrywał tu tylko Bouffier, który także zgłosił się do tegorocznej edycji. To wszystko powoduje, że czeka nas bardzo zacięta walka, której scenariusza nie da się przewidzieć.
Jedenaście odcinków sprawdzianu na Podkarpaciu
Trasa mierzy łącznie ponad 214 kilometrów, które podzielone zostały na jedenaście odcinków specjalnych. Podkarpackie tereny słyną z wąskich dróg, najeżonych zakrętami, na których nie ma miejsca na błąd. Decyzje podejmowane przez zawodników muszą być szybkie i precyzyjne – każde zawahanie się oznacza utratę cennych sekund, które zaważyć mogą na zwycięstwie. Strefy kibica wypełnione po brzegi przez rodzimych fanów, co jeszcze bardziej motywuje załogę LOTOS Rally Team.
Po czwartkowym odcinku kwalifikacyjnym rozgrywanym w Niechobrzu (start o 12:15) i wieczornej ceremonii startu (18:00) rywalizacja rozegra się na dwóch etapach, piątkowym i sobotnim. Pierwszy z nich liczy pięć odcinków specjalnych, wśród nich najdłuższa w rajdzie próba Pstrągowa (24,56 km). Na koniec dnia zaplanowano widowiskowy super odcinek specjalny po ulicach Rzeszowa. Sobota to finałowy dzień, podczas którego kierowcy i piloci powalczą na sześciu odcinkach specjalnych o łącznej długości ponad 113 kilometrów. Zwycięzców powinniśmy poznać przed godziną 16, a na 17:30 zaplanowano lubianą i obserwowaną przez tłumy kibiców ceremonię mety na rzeszowskim Rynku.
Kajetan Kajetanowicz:
– Wraz ze wszystkimi członkami LOTOS Rally Team konsekwentnie realizujemy plan założony przed startem, czyli walkę o trzeci z rzędu tytuł mistrzowski. Za nami pierwsza część sezonu, w której pokazywaliśmy dobre tempo. Rajd Rzeszowski jest bardzo bliski mojemu sercu. To runda w naszej ojczyźnie, co szczególnie motywuje i napędza do działania. Chcę dostarczyć fanom wielu emocji i jechać jak najlepiej, ale wiem też, że czeka nas trudne zadanie. Każdy chce pokonać mistrza, zwłaszcza na jego podwórku. Możecie być jednak pewni, że nie zamierzam im ułatwiać tego zadania. 🙂
Rywalizację śledzić można na antenie stacji Eurosport. Poniżej podajemy Państwu ramówkę relacji:
- 4.08, godz. 23:00 – Eurosport 1 (podsumowanie etapu 1),
- 5.08, godz. 07:00 – Eurosport 2 (podsumowanie etapu 1),
- 5.08, godz. 08:00 – Eurosport 1 (podsumowanie etapu 1),
- 5.08, godz. 23:00 – Eurosport 1 (podsumowanie etapu 2),
- 6.08, godz. 07:00 – Eurosport 2 (podsumowanie etapu 2),
- 6.08, godz. 08:00 – Eurosport 1 (podsumowanie etapu 2),
- 7.08, godz. 20:45 – Eurosport 2 (podsumowanie rajdu).
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także CUBE.ITG, Delphi oraz Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.fb.com/EmocjeDoPelna, www.fb.com/KajetanKajetanowicz, www.twitter.com/Kajto_pl oraz www.youtube.com/Kajtopl.
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po Rajdzie Cypru (4 z 8 rund):
1. Bruno Magalhães (Portugalia) 93 pkt.
2. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 79 pkt.
3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt.
4. Nasser Al-Attiyah (Katar) 45 pkt.
5. José Maria López (Hiszpania) 27 pkt.
6. Marijan Griebel (Niemcy) 27 pkt.
7. Alexandros Tsouloftas (Cypr) 26 pkt.
8. Panikos Polykarpou (Cypr) 26 pkt.
9. Grzegorz Grzyb (Polska) 22 pkt.
10. Josh Moffett (Irlandia) 20 pkt.
Rajd Rzeszowski 2017 w liczbach:
- 2. – to miejsce Kajetana i Jarka w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Rzeszowskim.
- 5 z 8 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy, druga na nawierzchni asfaltowej.
- 14 – tyle wynosi różnica punktowa Kajetanowicza do lidera tegorocznego cyklu FIA ERC.
- 115 to liczba odcinków, które Kajto wygrał w dotychczasowych startach w Mistrzostwach Europy.
- 2 – po raz drugi Rajd Rzeszowski stanowi rundę Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 11. start Kajetanowicza w tej imprezie.
- 3. razy Kajto wygrywał ją w klasyfikacji generalnej, sześciokrotnie stając na podium.
- 24,56 km liczy najdłuższy odcinek rajdu, czyli próba Pstrągowa.
- 11 odcinków specjalnych o łącznej długości 214,63 km będzie do przejechania w tegorocznej edycji Rajdu Rzeszowskiego.
- 26 załóg zgłoszonych do Rajdu Rzeszowskiego pojedzie samochodami topowej klasy R5.
- 79 punktów w pierwszych czterech rajdach sezonu wywalczyła załoga LOTOS Rally Team.
- 26. edycja tych zawodów odbędzie się w tym roku.
- 96 załóg z 21 krajów widnieje na liście zgłoszeń piątej rundy Mistrzostw Europy.
- 20 ostatnich startów w FIA ERC Kajto i Jarek kończyli, zdobywając punkty.
- 236 dni minie od ostatniego startu Kajetanowicza w Polsce (Rajd Barbórka).
- 11 lat temu, właśnie w Rajdzie Rzeszowskim, Kajetan Kajetanowicz po raz pierwszy w swojej karierze wygrał odcinek specjalny rundy RSMP.
- 4 razy Rajd Rzeszowski wygrywał rekordzista tej imprezy – trzykrotny Rajdowy Mistrz Polski – Bryan Bouffier.
Rajdowy słownik – poznaj rajdy samochodowe
Część 2: BK* – bezpieczeństwo i przepisy
Czas na drugą część naszego rajdowego słownika. Tym razem rozwiniemy skrót BK, który oznacza „Badanie Kontrolne”. Podczas rajdu wykonywane są dwa badania: pierwsze (tzw. „BK-1”), obowiązkowe dla wszystkich, i drugie („BK-2”), dla wybranych załóg. Podczas pierwszego z nich, które najczęściej odbywa się dzień przed rozpoczęciem zmagań, delegaci techniczni dokładnie sprawdzają samochody oraz wyposażenie załogi.
Badana jest zgodność z homologacją samochodu oraz przede wszystkim jego wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo załogi: klatka bezpieczeństwa, specjalne fotele, pasy, czy system gaśniczy. Prócz tego sędziowie skupiają także dużą uwagę na sprawdzeniu kombinezonów, odzieży niepalnej, kasków czy systemów HANS. Bezpieczeństwo jest zawsze stawiane na pierwszym miejscu!
* „BK” to skrót od „Badanie Kontrolne”
Harmonogram czasowy 26. Rajdu Rzeszowskiego:
Czwartek, 3. sierpnia:
09:00 – odcinek testowy
12:15 – odcinek kwalifikacyjny, Niechobrz (3,37 km)
16:30 – konferencja prasowa (Rzeszów, biuro rajdu)
17:00 – wybór pozycji startowych (Rzeszów, Millenium Hall)
18:00 – Ceremonia Startu (Rzeszów, Millenium Hall)
Piątek, 4. sierpnia:
10:50 – OS 1, Grudna 1 (23,83 km)
11:50 – OS 2, Pstrągowa 1 (24,56 km)
13:35 – Serwis A, 30 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
15:35 – OS 3, Grudna 2 (23,83 km)
16:35 – OS 4, Pstrągowa 2 (24,56 km)
18:10 – Serwis B, 30 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
19:00 – OS 5, SSS Rzeszów (4,05 km)
Flexi Serwis C, 45 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
Długość odcinków specjalnych I etapu: 100,83 km
Sobota, 5. sierpnia:
07:50 – Serwis D, 15 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
08:45 – OS 6, Lubenia 1 (22,55 km)
09:55 – OS 7, Korczyna 1 (16,05 km)
10:40 – OS 8, Wysoka 1 (18,30 km)
12:20 – Serwis E, 30 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
13:30 – OS 9, Lubenia 2 (22,55 km)
14:40 – OS 10, Korczyna 2 (16,05 km)
15:25 – OS 11, Wysoka 2 (18,30 km)
16:55 – Serwis F, 10 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
17:30 – Ceremonia mety – zakończenie rajdu (Rzeszów, Rynek)
Długość odcinków specjalnych II etapu: 113,80 km
Długość odcinków specjalnych rajdu: 214,63 km