Po czterech latach przerwy Rajdowe Mistrzostwa Europy wracają do Włoch. Rally di Roma Capitale rozegrany zostanie w dniach 15-17 września i stanowi przedostatnią rundę niezwykle zaciętych zmagań, których liderami są Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran. Zawodnicy LOTOS Rally Team wystartują w okolicach Rzymu z pierwszym numerem startowym i będą walczyć o kolejne punkty w drodze do trzeciego z rzędu tytułu mistrzowskiego. Aktualnie posiadają aż 23 punkty przewagi nad głównymi konkurentami. Rozpoczyna się finałowa faza tegorocznych zmagań – do końca pozostały już tylko dwa rajdy!
Areną siódmego starcia w mistrzostwach Starego Kontynentu będą wąskie i przyczepne asfalty okolic Rzymu, zabytkowej stolicy kraju nad zlewiskiem Morza Adriatyckiego, Tyrreńskiego, Liguryjskiego i Jońskiego. Konsekwentnie i w bardzo dobrym stylu swój cel realizują Kajetanowicz i Baran. Aktualni mistrzowie Europy ukończyli wszystkie dotychczasowe rundy, prezentując doskonałe tempo, które pozwoliło im wygrywać odcinki specjalne na pięciu z sześciu rajdów. Trzy z nich kończyli na podium, wygrywając w tym legendarny Rajd Akropolu. Kajetan Kajetanowicz: – Nowy rajd to duże wyzwanie, na które czeka się z podekscytowaniem. Zawsze chciałem wystartować we Włoszech, ponieważ są tam wyjątkowe fragmenty dróg asfaltowych, których próżno szukać w innych rundach kalendarza. Ponadto startuje tam wyrównana i silna konkurencja – to kraj, z którego wywodzi się piętnastu mistrzów Europy! Z dużym optymizmem patrzę na ten start – mam świetny zespół i samochód, dzięki czemu liderujemy w zmaganiach. Przed nami kluczowe momenty, które wymagają wielkiego skupienia i perfekcyjnego przygotowania. Czuję potężne wsparcie moich kibiców, którzy wierzą w historyczny sukces. To dodaje prędkości i pewności siebie w walce o trzeci tytuł mistrzowski.
Nowe trasy – nowe wyzwanie
Włoskie odcinki to prawdziwy festiwal zakrętów. Siódma runda czempionatu liczy łącznie blisko 200 kilometrów odcinków specjalnych, które razem z fragmentami dojazdowymi dają prawie 790 kilometrów. Organizatorzy przygotowali dla zawodników dwanaście prób – pierwszą z nich będzie Aci Roma Arena, widowiskowy „oes” dla kibiców, rozgrywany w Rzymie. W sobotę załogi rywalizować będą na pięciu odcinkach, z których najdłuższy (Greci-Pico) liczy 26,44 km. Niedziela to kolejne sześć prób, a wśród nich jeden z najdłuższych w tym roku odcinków, Cave-Rocca S. Stefano, mierzący aż 32,70 km! Po południu poznamy zwycięzców, którzy po godzinie 17 wjadą na podium w nadmorskim kurorcie Lido di Ostia.
Konkurencja próbuje dogonić Kajetanowicza
77 zgłoszeń (w tym 45 w klasyfikacji FIA ERC) odebrali organizatorzy Rajdu di Roma Capitale. W siódmej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy konkurentami Kajetanowicza będą zawodnicy z 16 krajów, a wśród nich główni rywale, plasujący się za nim w klasyfikacji generalnej, m.in. Bruno Magalhães (Portugalia) czy Aleksiej Łukjaniuk (Rosja). Aż 25 kierowców korzystać będzie z samochodów w specyfikacji najmocniejszej w cyklu klasy R5.
Kraj mistrzów
Miejscowi kierowcy sięgali aż piętnaście razy po tytuły mistrzów Europy! Historię triumfów rozpoczął w roku 1972 Raffaele Pinto, później po korony sięgali między innymi Miki Biasion, Piero Liatti, Enrico Bertone czy trzykrotnie Luca Rossetti. Jednak żaden z nich nie triumfował trzy razy z rzędu – takiego sukcesu nie osiągnął dotychczas ani jeden kierowca. Jako pierwszy z „hat-trickiem” na kartach historii może zapisać się Kajetanowicz.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także CUBE.ITG, Delphi oraz Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.fb.com/EmocjeDoPelna, www.fb.com/KajetanKajetanowicz, www.twitter.com/Kajto_pl oraz www.youtube.com/Kajtopl.
Klasyfikacja sezonowa po sześciu rundach FIA ERC:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 120 punktów
2. Bruno Magalhães (Portugalia) 97 pkt.
3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 73 pkt.
4. Marijan Griebel (Niemcy) 62 pkt.
5. Bryan Bouffier (Francja) 46 pkt.
6. Nasser Al-Attiyah (Katar) 45 pkt.
7. Grzegorz Grzyb (Polska) 41 pkt.
8. Jan Kopecký (Czechy) 39 pkt.
9. José Maria López (Hiszpania) 27 pkt.
10. Alexandros Tsouloftas (Cypr) 26 pkt.
-. Panikos Polykarpou (Cypr) 26 pkt.
Rally di Roma Capitale 2017 w liczbach:
- 1. – pozycja Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem di Roma Capitale.
- 7. runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 1. – numer startowy załogi LOTOS Rally Team.
- 1300 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Fiuggi.
- 1. start Kajetanowicza w tej imprezie.
- 77 załóg (w tym 45 w FIA ERC) zgłosiło się do tegorocznej imprezy.
- 32,70 km liczy najdłuższy odcinek rajdu – próba Cave – Rocca Santo Stefano.
- 120 punktów zdobytych w 6 dotychczasowych startach – załoga LOTOS Rally Team liderem punktacji FIA ERC.
- 2 zwycięstwa w imprezie ma na swoim koncie Umberto Scandola – mistrz Włoch z roku 2013.
- 1 – to dopiero pierwsza edycja tego rajdu w cyklu FIA ERC. Łącznie rajd rozgrywany jest po raz czwarty.
- 198,88 km – łączna długość 12 odcinków specjalnych.
- 23 punkty – to przewaga Kajetanowicza nad drugim w tabeli kierowcą – Portugalczykiem Bruno Magalhaesem.
- 116 to liczba odcinków, które Kajto wygrał w dotychczasowych startach w Mistrzostwach Europy.
- 25 załóg zgłoszonych do Rajdu di Roma Capitale pojedzie samochodami topowej klasy R5.
- 16 narodowości stanie na starcie rajdu, wśród nich 5 załóg z Polski.
- 22 ostatnie starty w FIA ERC Kajto i Jarek kończyli, zdobywając punkty.
Rajdowy słownik – poznaj rajdy samochodowe
Część 4: falstart, przedwczesny wjazd i spóźnienie
Najczęstszymi karami czasowymi w rajdach samochodowych są te związane z PKC-ami (Punktami Kontroli Czasu) i falstartem. Pierwsze z nich dotyczą każdej minuty, w której zawodnicy błędnie wjadą na punkt. Przedwczesny wjazd o minutę oznacza karę 60 sekund (za każdą kolejną minutę kara rośnie o kolejne 60 sekund), natomiast spóźnienie o minutę to 10 sekund kary (podobnie z kolejnymi minutami). Łączny limit spóźnień nie może wynieść więcej niż 15 minut.
Falstart, czyli przedwczesny start do mierzonego czasem odcinka, posiada trzy stopnie kary. Za pierwsze przewinienie na załogę nakłada się 10 sekund, za kolejne – minutę, a za trzecie – trzy minuty. W przypadku kolejnych falstartów o wysokości nałożonej kary decydują sędziowie. Warto dodać, że w rajdach zdarzają się sytuacje, w których rajd przegrywa się o kilka sekund – nawet jeden falstart może przeszkodzić w drodze do zwycięstwa!
Harmonogram czasowy Rally di Roma Capitale 2017:
Czwartek, 14. września:
13:30 – odcinek testowy
16:30 – odcinek kwalifikacyjny, Torre Cajetani (3,48 km)
Piątek, 15. września:
13:30 – wybór pozycji startowych (Rzym, Koloseum)
14:00 – konferencja prasowa (Rzym, Koloseum)
15:00 – sesja autografów (Rzym, Koloseum)
16:45 – Ceremonia Startu (Rzym)
18:30 – SSS 1, Aci Roma Arena (1,80 km)
Sobota, 16. września:
08:05 – Serwis A, 30 minut (Fiuggi)
09:57 – OS 2, Colle San Magno (13,65 km)
10:51 – OS 3, Greci-Pico (26,44 km)
13:54 – OS 4, Pico (14,34 km)
15:56 – Serwis B, 30 minut (Fiuggi)
18:03 – OS 5, Colle San Magno (13,65 km)
18:57 – OS 6, Greci-Pico (26,44 km)
20:50 – Flexi serwis C, 30 minut (Fiuggi)
Długość odcinków specjalnych I etapu: 94,52 km
Niedziela, 17. września:
07:05 – Serwis D, 15 minut (Fiuggi)
08:13 – OS 7, Cave-Rocca S. Stefano (32,70 km)
09:08 – OS 8, Monastero-Jenne (8,63 km)
09:48 – OS 9, Altipiani-Guarcino (11,75 km)
10:48 – Serwis E, 30 minut (Fiuggi)
12:11 – OS 10, Cave-Rocca S. Stefano (32,70 km)
13:06 – OS 11, Monastero-Jenne (8,63 km)
13:46 – OS 12, Altipiani-Guarcino (11,75 km)
14:46 – Serwis F, 10 minut (Fiuggi)
17:15 – Ceremonia mety – zakończenie rajdu (Lido di Ostia)
Długość odcinków specjalnych II etapu: 106,16 km
Długość odcinków specjalnych rajdu: 198,88 km