Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak liderami WRC2 Challenger i wiceliderami WRC2! Rosnąca temperatura, coraz bardziej zniszczona nawierzchnia i gęsty kurz – z tym zmagają się załogi rywalizujące w Rajdzie Akropolu. W takich warunkach duet ORLEN Rally Team świetnie sobie radzi.
Po czwartkowym otwarciu w Atenach rajdowa karawana przeniosła się około 100 kilometrów na zachód od greckiej stolicy i przenocowała w Loutraki – miasteczku położonym tuż przy Kanale Korynckim.
Poranną część piątkowego programu wypełniły przejazdy oesów Aghii Theodori (26,76 km) oraz Loutraki (12,90 km). Szczególnie wymagająca okazała się pierwsza z wymienionych prób, najdłuższa w całym tegorocznym harmonogramie, z którą w dodatku trzeba było zmierzyć się dwukrotnie.
Świetnie w trudnych warunkach, przy coraz wyższej temperaturze, w gęstym kurzu i na usianej kamieniami trasie spisali się Kajetanowicz i Szczepaniak. W przeciwieństwie do wielu rywali uniknęli błędów. Czysto i szybko przejechali wszystkie trzy odcinki, notując kolejno trzeci, drugi i pierwszy rezultat w WRC2 Challenger. W łącznej klasyfikacji są liderami swojej kategorii, a w całym WRC2 zajmują drugą pozycję. Jedyna przygoda poranka nie wynikała z ich winy. Polacy napotkali na drodze mających problemy Jana Solansa i Rodrigo Sanjuana. Konsekwencją groźnej sytuacji szczęśliwie była tylko strata czasowa, którą niewykluczone, że sędziowie częściowo zniwelują.
Po przystawce w Atenach, czyli wczorajszym krótkim show po asfaltowej nawierzchni, przyszła pora na rajdowe danie główne – odcinki specjalne w greckich górach. Wspinamy się po kamieniach, zjeżdżamy po kamieniach, w zasadzie głazach, w koleinach. Droga jest mocno zniszczona i chwilami to po prostu loteria. Opony cierpią, ulegają delaminacji. Jest bardzo ciepło w samochodzie, trudno utrzymać koncentrację, a to dopiero połowa dnia. Jesteśmy na drugim miejscu w WRC2 i pierwszym w WRC2 Challenger, czyli w naszej kategorii. Nie patrzymy na kierowców fabrycznych, chociaż w WRC2 Challenger też tacy się znajdują. Jesteśmy dobrze nastawieni, natomiast jeszcze wiele może się wydarzyć. Cieszymy się chwilą, choć przyznam szczerze, że przy temperaturze 70°C w samochodzie nie jest to takie łatwe
– opowiadał Kajetan Kajetanowicz.
W Loutraki zaplanowano również krótki serwis oddalony, ale zgodnie z regulaminem prace przy samochodach były mocno ograniczone. Następnie załogi ruszyły w kierunku Lamii, głównej bazy rajdu, gdzie dotrą dopiero wieczorem. Po drodze rywalizacja będzie kontynuowana na trzech odcinkach: Thiva (19,58 km), Stiri (24,18 km) oraz Elatia (11,58 km).
Starty Kajetana Kajetanowicza wspierają partner tytularny ORLEN Rally Team – ORLEN S.A., a także partner techniczny Delphi oraz ORLEN OIL.
Rajd Akropolu 2025 – nieoficjalne wyniki WRC2 Challenger po OS 4:
1. Kajetanowicz/Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) 50:26,3
2. Sarrazin/Roche (Citroën C3 Rally2) +59,4
3. Schwarz/Ettel (Toyota GR Yaris Rally2) +1:32,0
4. Prokop/Ernst (Škoda Fabia RS Rally2) +1:42,9
5. Cachón/Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +1:47,7
6. B. Bulacia/Morales (Toyota GR Yaris Rally2) +2:39,0
7. Linnamäe/Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +3:10,7
8. Joona/Vaaleri (Škoda Fabia RS Rally2) +3:12,3
9. Trentin/Ometto (Škoda Fabia RS Rally2) +3:24,5
10. Virves/Viilo (Škoda Fabia RS Rally2) +3:25,2
Rajd Akropolu 2025 – na co zwrócić uwagę?
Jeden z najstarszych – Rajd Akropolu, rozgrywany od 1951 roku, należy do najstarszych tego typu imprez na świecie; w tym roku odbędzie się już jego 71 edycja
Z pasji do piłki nożnej i motoryzacji – jednym z pomysłodawców rajdu, określanego na początku jako ELPA Rally, był Apostolos Nikolaidis, piłkarz z przeszłością w znanym ateńskim klubie – Panathinaikos F.C. oraz ówczesny prezes greckiej federacji samochodowej
Pod okiem greckich bogów – mitologia to ważny element greckiej kultury, a jej elementy przenikają także do sportu; jedna z oficjalnych nazw rajdu to Acropolis Rally of Gods, czyli rajd bogów
Kajetanowicz wśród gwiazd – na liście zwycięzców legendarnego rajdu znajdują się tacy kierowcy jak: Sebastien Loeb, Colin McRae, Carlos Sainz, Sebastien Ogier czy Kalle Rovanpera; swoje nazwisko do tej listy dopisał także Kajetan Kajetanowicz; Polak wygrał w klasyfikacji generalnej edycje 2015 i 2017, gdy „Acropolis” był częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy
Czwartek – wizyta w Atenach
- start w kolebce igrzysk – ceremonia startu odbędzie się przed Stadionem Panateńskim, którego historia sięga 329 roku p.n.e.; obiekt został zrekonstruowany na pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie rozegrane w 1896 roku
- superoes w ogrodach narodowych – po przejeździe przez rampę startową załogi przeniosą się pod pobliski Zappeion, budynek położony w ateńskich ogrodach narodowych; krótka próba, rozgrywana w spektakularnej scenerii bujnej roślinności, otworzy zmagania w Rajdzie Akropolu
Piątek – od Kanału Korynckiego po Ftiotydę
- noc przy Kanale Korynckim – po czwartkowych atrakcjach w Atenach kawalkada przeniesie się w okolice słynnego kanału; nocleg zaplanowano u bram Peloponezu
- maraton razy dwanaście – o poranku uczestnicy rozpoczną rywalizację wokół Loutraki, by z biegiem dnia stopniowo zbliżać się do Lamii, stolicy Grecji Środkowej oraz głównej bazy rajdu; w programie jest sześć odcinków specjalnych o długości niespełna 122 kilometrów, jednak wraz z sekcjami dojazdowymi do przejechania jest 497,05 km, czyli prawie dwanaście dystansów olimpijskiego maratonu
- szybko, ale rozważnie – załogi walcząc o jak najlepszy czas muszą pamiętać, że w ciągu dnia pomoc ze strony mechaników jest ograniczona; zaplanowano tylko tzw. serwis oddalony, ale podczas 20-minutowej przerwy wiele czynności zakazanych jest regulaminem
Sobota – wysoko w górach
- klasyk na początek – o poranku załogi zmierzą się z próbą Pavliani, jednym z największych klasyków Rajdu Akropolu; trasa liczy prawie 25 kilometrów, a jej charakterystyka zmienia się kilkukrotnie, od luźnego szutru pełnego kamieni po twardą jak beton i równą jak stół glinę
- na sporych wysokościach – sobotnie odcinki zabierają zawodników w wysokie góry; próby wytyczono między Parnasem i Górą Giona, a trasa chwilami wjeżdża nawet na 1500 m n.p.m.
Niedziela – rekordowo długa
- to nie będzie niedzielna przejażdżka – prawie 100 kilometrów (dokładnie 99,06) przygotowali organizatorzy na finałowy dzień rywalizacji; to zdecydowanie najdłuższa rajdowa niedziela ze wszystkich dotychczasowych w tym roku
- zupełna nowość – próba Smokovo o długości ponad 26 kilometrów nigdy wcześniej nie był używana w programie Rajdu Akropolu
- Power Stage z historią – odcinek Tarzan, dwukrotnie przejeżdżany w niedzielę oraz kończący rajd jako Power Stage, wykorzystywany był przez organizatorów już w latach 80. ubiegłego stulecia