Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak mają za sobą dwa dni ścigania na trasach Rajdu Akropolu oraz wszystkich rywali w klasyfikacji WRC2 Challenger. Do mety pozostał jednak nietypowo długi niedzielny etap.
Podczas sobotniego popołudnia załogi walczące w Acropolis Rally of Gods musiały ponownie zmierzyć się z trzema zaliczonymi już o poranku odcinkami.
Powtórne przejazdy wcale nie okazały się łatwiejsze. I tak już zniszczone drogi były w jeszcze gorszym stanie. Ponadto wraz z temperaturą rosło zmęczenie zawodników, a greccy bogowie postraszyli burzami. Prognozy pogody wprowadziły też trochę niepewności związanej z doborem ogumienia.
Kajetanowicz i Szczepaniak kontynuowali obraną już rano taktykę szybkiej, ale rozważnej jazdy, kontrolując posiadaną przewagę. Oczkiem w głowie był stan opon, które na szorstkiej nawierzchni „zjadane” były nadzwyczaj intensywnie. Doświadczony Kajto, który w przeszłości dwukrotnie wygrał „Acropolis” w klasyfikacji generalnej, wiedział jak zadbać o „czarne złoto” rajdów. Załoga ORLEN Rally Team bez problemów przejechała wszystkie próby i przed finałowym dniem rywalizacji pewnie prowadzi w WRC2 Challenger. W tabeli WRC2 do Polaków należy trzecia pozycja.
Dwa etapy intensywnej walki podczas Rajdu Akropolu za nami. Prowadzimy od pierwszego dnia, więc powinniśmy być zadowoleni. Z drugiej strony cały czas musimy być mocno skoncentrowani, ponieważ wszystko może się wydarzyć. Przewaga, jaką mamy nad rywalami, na innym rajdzie, na przykład asfaltowym, wydawałaby się bezpieczna. Natomiast, po pierwsze – to są rajdy, a po drugie – to jest Rajd Akropolu. Muszę dobrze się wyspać, utrzymać koncentrację i wraz z całym ORLEN Rally Team musimy trwać bez przerwy w gotowości do walki. Bardzo się cieszę, że tutaj jesteśmy. Wśród nas jest mnóstwo kibiców z Polski, biało-czerwone flagi powiewają na odcinkach specjalnych. To na pewno motywuje, cieszy i dodaje jeszcze więcej inspiracji do tego, żeby być coraz lepszym. Fajnie, dziękuję wam wszystkim
– komentował Kajetan Kajetanowicz, mistrz świata WRC2 Challenger z sezonu 2023.
Ostatni etap siódmej odsłony sezonu składać się będzie z dwóch powtarzanych odcinków specjalnych (tegoroczna nowość Smokovo o długości 26,16 km oraz kultowy Tarzan mierzący 23,37 km), które dadzą jednak aż 100-kilometrowy dystans. Takiej niedzieli jeszcze w tym sezonie nie było.
Starty Kajetana Kajetanowicza wspierają partner tytularny ORLEN Rally Team – ORLEN S.A., a także partner techniczny Delphi oraz ORLEN OIL.
Rajd Akropolu 2025 – nieoficjalne wyniki WRC2 Challenger po OS 13:
- Kajetanowicz/Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) 3:05:16,1
- Cachón/Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +1:18,9
- Prokop/Ernst (Škoda Fabia RS Rally2) +1:56,0
- Virves/Viilo (Škoda Fabia RS Rally2) +5:49,1
- M. Bulacia/Vallejo (Toyota GR Yaris Rally2) +6:08,1
- Solans/Sanjuan (Toyota GR Yaris Rally2) +6:16,5
- Rossel/Mercoiret (Citroën C3 Rally2) +8:50,5
- Joona/Vaaleri (Škoda Fabia RS Rally2) +9:30,8
- Daprà/Guglielmetti (Škoda Fabia RS Rally2) +10:18,6
- Al-Kuwari/Gospodarczyk (Citroën C3 Rally2) +13:51,8
Rajd Akropolu 2025 – na co zwrócić uwagę?
Jeden z najstarszych – Rajd Akropolu, rozgrywany od 1951 roku, należy do najstarszych tego typu imprez na świecie; w tym roku odbędzie się już jego 71 edycja
Z pasji do piłki nożnej i motoryzacji – jednym z pomysłodawców rajdu, określanego na początku jako ELPA Rally, był Apostolos Nikolaidis, piłkarz z przeszłością w znanym ateńskim klubie – Panathinaikos F.C. oraz ówczesny prezes greckiej federacji samochodowej
Pod okiem greckich bogów – mitologia to ważny element greckiej kultury, a jej elementy przenikają także do sportu; jedna z oficjalnych nazw rajdu to Acropolis Rally of Gods, czyli rajd bogów
Kajetanowicz wśród gwiazd – na liście zwycięzców legendarnego rajdu znajdują się tacy kierowcy jak: Sebastien Loeb, Colin McRae, Carlos Sainz, Sebastien Ogier czy Kalle Rovanpera; swoje nazwisko do tej listy dopisał także Kajetan Kajetanowicz; Polak wygrał w klasyfikacji generalnej edycje 2015 i 2017, gdy „Acropolis” był częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy
Czwartek – wizyta w Atenach
- start w kolebce igrzysk – ceremonia startu odbędzie się przed Stadionem Panateńskim, którego historia sięga 329 roku p.n.e.; obiekt został zrekonstruowany na pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie rozegrane w 1896 roku
- superoes w ogrodach narodowych – po przejeździe przez rampę startową załogi przeniosą się pod pobliski Zappeion, budynek położony w ateńskich ogrodach narodowych; krótka próba, rozgrywana w spektakularnej scenerii bujnej roślinności, otworzy zmagania w Rajdzie Akropolu
Piątek – od Kanału Korynckiego po Ftiotydę
- noc przy Kanale Korynckim – po czwartkowych atrakcjach w Atenach kawalkada przeniesie się w okolice słynnego kanału; nocleg zaplanowano u bram Peloponezu
- maraton razy dwanaście – o poranku uczestnicy rozpoczną rywalizację wokół Loutraki, by z biegiem dnia stopniowo zbliżać się do Lamii, stolicy Grecji Środkowej oraz głównej bazy rajdu; w programie jest sześć odcinków specjalnych o długości niespełna 122 kilometrów, jednak wraz z sekcjami dojazdowymi do przejechania jest 497,05 km, czyli prawie dwanaście dystansów olimpijskiego maratonu
- szybko, ale rozważnie – załogi walcząc o jak najlepszy czas muszą pamiętać, że w ciągu dnia pomoc ze strony mechaników jest ograniczona; zaplanowano tylko tzw. serwis oddalony, ale podczas 20-minutowej przerwy wiele czynności zakazanych jest regulaminem
Sobota – wysoko w górach
- klasyk na początek – o poranku załogi zmierzą się z próbą Pavliani, jednym z największych klasyków Rajdu Akropolu; trasa liczy prawie 25 kilometrów, a jej charakterystyka zmienia się kilkukrotnie, od luźnego szutru pełnego kamieni po twardą jak beton i równą jak stół glinę
- na sporych wysokościach – sobotnie odcinki zabierają zawodników w wysokie góry; próby wytyczono między Parnasem i Górą Giona, a trasa chwilami wjeżdża nawet na 1500 m n.p.m.
Niedziela – rekordowo długa
- to nie będzie niedzielna przejażdżka – prawie 100 kilometrów (dokładnie 99,06) przygotowali organizatorzy na finałowy dzień rywalizacji; to zdecydowanie najdłuższa rajdowa niedziela ze wszystkich dotychczasowych w tym roku
- zupełna nowość – próba Smokovo o długości ponad 26 kilometrów nigdy wcześniej nie był używana w programie Rajdu Akropolu
- Power Stage z historią – odcinek Tarzan, dwukrotnie przejeżdżany w niedzielę oraz kończący rajd jako Power Stage, wykorzystywany był przez organizatorów już w latach 80. ubiegłego stulecia