Niezmiennie bardzo wymagające warunki towarzyszą rywalizacji w Rajdzie Akropolu. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak utrzymują wysokie tempo i pozostają liderami WRC2 Challenger oraz wiceliderami WRC2.
Na sobotę, najdłuższy dzień pod względem zaplanowanych kilometrów jazdy na czas, przygotowano sześć odcinków specjalnych. Ich łączny dystans to 123,44 km i składają się na niego powtarzane próby: Pavliani (24,58 km), Karoutes (19,48 km) oraz Inohori (17,66 km).
Uczestnicy siódmej rundy sezonu mistrzostw świata mają za sobą poranną sekcję oesów. Chociaż rywalizacja przeniosła się w inny region Grecji, warunki jej towarzyszące nie zmieniły się. Odcinki specjalne wytyczone na zniszczonych drogach w okolicach Parnasu nie pozostawiają marginesu błędu. W unikaniu tychże przeszkadza również upał. Pomimo dużych wysokości, na jakie wjeżdżają dziś załogi, już o godzinie 9 termometry pokazywały ponad 30 stopni Celsjusza.
Kajetanowicz i Szczepaniak, z każdym kolejnym kilometrem coraz lepiej poznający swój wciąż nowy samochód, zaliczyli solidny początek dnia. Liderzy WRC2 Challenger starają się dopasować tempo do sytuacji, znajdując odpowiedni balans między atakiem i koniecznością dbania o sprzęt. To wychodzi im bardzo dobrze i duet ORLEN Rally Team ma w swojej kategorii ponad 100 sekund przewagi. Polacy świetnie prezentują się też na tle całej stawki WRC2, plasując się na drugiej pozycji.
Za nami półmetek Rajdu Akropolu, może trochę więcej niż połowa kilometrów przejechanych, natomiast bardzo wiele może się jeszcze wydarzyć. Czekają nas skomplikowane odcinki specjalne i bardzo trudna dla opon druga pętla. Słyszeliśmy, że na środkowym oesie pętli pada deszcz, więc trudno jest optymalnie dobrać opony. Wydaje się, że takich nie mamy przynajmniej na jeden z odcinków specjalnych, ale wybieram je z myślą o całej pętli. Ta decyzja ciąży na moich barkach. Natomiast nie tylko to stanowi trudność. Jest mnóstwo głazów, bardzo łatwo jest przebić oponę. Trudno mi zarządzać prędkością i przewagą w takich warunkach, natomiast staram się jak mogę
– podsumował pętlę Kajetan Kajetanowicz, reprezentant Orlen Rally Team.
W połowie dnia zaplanowano przerwę serwisową w Lamii. Po wizycie u mechaników załogi powrócą na trzy przejechane o poranku odcinki specjalne. Etap zakończy się około godziny 21.
Starty Kajetana Kajetanowicza wspierają partner tytularny ORLEN Rally Team – ORLEN S.A., a także partner techniczny Delphi oraz ORLEN OIL.
Rajd Akropolu 2025 – nieoficjalne wyniki WRC2 Challenger po OS 10:
- Kajetanowicz/Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +22,6
- Cachón/Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +1:46,2
- Prokop/Ernst (Škoda Fabia RS Rally2) +1:48,3
- Solans/Sanjuan (Toyota GR Yaris Rally2) +4:58,1
- M. Bulacia/Der Ohannesian (Toyota GR Yaris Rally2) +6:05,7
- Virves/Viilo (Škoda Fabia RS Rally2) +6:09,6
- Daprà/Guglielmetti (Škoda Fabia RS Rally2) +7:03,2
- Sarrazin/Roche (Citroën C3 Rally2) +7:59,7
- Joona/Vaaleri (Škoda Fabia RS Rally2) +8:19,3
- Rossel/Mercoiret (Citroën C3 Rally2) +8:34,7
Rajd Akropolu 2025 – na co zwrócić uwagę?
Jeden z najstarszych – Rajd Akropolu, rozgrywany od 1951 roku, należy do najstarszych tego typu imprez na świecie; w tym roku odbędzie się już jego 71 edycja
Z pasji do piłki nożnej i motoryzacji – jednym z pomysłodawców rajdu, określanego na początku jako ELPA Rally, był Apostolos Nikolaidis, piłkarz z przeszłością w znanym ateńskim klubie – Panathinaikos F.C. oraz ówczesny prezes greckiej federacji samochodowej
Pod okiem greckich bogów – mitologia to ważny element greckiej kultury, a jej elementy przenikają także do sportu; jedna z oficjalnych nazw rajdu to Acropolis Rally of Gods, czyli rajd bogów
Kajetanowicz wśród gwiazd – na liście zwycięzców legendarnego rajdu znajdują się tacy kierowcy jak: Sebastien Loeb, Colin McRae, Carlos Sainz, Sebastien Ogier czy Kalle Rovanpera; swoje nazwisko do tej listy dopisał także Kajetan Kajetanowicz; Polak wygrał w klasyfikacji generalnej edycje 2015 i 2017, gdy „Acropolis” był częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy
Czwartek – wizyta w Atenach
- start w kolebce igrzysk – ceremonia startu odbędzie się przed Stadionem Panateńskim, którego historia sięga 329 roku p.n.e.; obiekt został zrekonstruowany na pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie rozegrane w 1896 roku
- superoes w ogrodach narodowych – po przejeździe przez rampę startową załogi przeniosą się pod pobliski Zappeion, budynek położony w ateńskich ogrodach narodowych; krótka próba, rozgrywana w spektakularnej scenerii bujnej roślinności, otworzy zmagania w Rajdzie Akropolu
Piątek – od Kanału Korynckiego po Ftiotydę
- noc przy Kanale Korynckim – po czwartkowych atrakcjach w Atenach kawalkada przeniesie się w okolice słynnego kanału; nocleg zaplanowano u bram Peloponezu
- maraton razy dwanaście – o poranku uczestnicy rozpoczną rywalizację wokół Loutraki, by z biegiem dnia stopniowo zbliżać się do Lamii, stolicy Grecji Środkowej oraz głównej bazy rajdu; w programie jest sześć odcinków specjalnych o długości niespełna 122 kilometrów, jednak wraz z sekcjami dojazdowymi do przejechania jest 497,05 km, czyli prawie dwanaście dystansów olimpijskiego maratonu
- szybko, ale rozważnie – załogi walcząc o jak najlepszy czas muszą pamiętać, że w ciągu dnia pomoc ze strony mechaników jest ograniczona; zaplanowano tylko tzw. serwis oddalony, ale podczas 20-minutowej przerwy wiele czynności zakazanych jest regulaminem
Sobota – wysoko w górach
- klasyk na początek – o poranku załogi zmierzą się z próbą Pavliani, jednym z największych klasyków Rajdu Akropolu; trasa liczy prawie 25 kilometrów, a jej charakterystyka zmienia się kilkukrotnie, od luźnego szutru pełnego kamieni po twardą jak beton i równą jak stół glinę
- na sporych wysokościach – sobotnie odcinki zabierają zawodników w wysokie góry; próby wytyczono między Parnasem i Górą Giona, a trasa chwilami wjeżdża nawet na 1500 m n.p.m.
Niedziela – rekordowo długa
- to nie będzie niedzielna przejażdżka – prawie 100 kilometrów (dokładnie 99,06) przygotowali organizatorzy na finałowy dzień rywalizacji; to zdecydowanie najdłuższa rajdowa niedziela ze wszystkich dotychczasowych w tym roku
- zupełna nowość – próba Smokovo o długości ponad 26 kilometrów nigdy wcześniej nie był używana w programie Rajdu Akropolu
- Power Stage z historią – odcinek Tarzan, dwukrotnie przejeżdżany w niedzielę oraz kończący rajd jako Power Stage, wykorzystywany był przez organizatorów już w latach 80. ubiegłego stulecia