- Załoga LOTOS Rally Team z drugim czasem na odcinku kwalifikacyjnym Rajdu Azorów;
- Dzisiejszy rezultat to już 6. z rzędu i 15. w sumie podium Kajetanowicza i Barana w kwalifikacjach przed rundami FIA ERC;
- 4 oesy i 32 km ścigania – dziś rusza pierwszy etap walki liderów Rajdowych Mistrzostw Europy o zwycięstwo w Rajdzie Azorów;
- Polak wybrał dwunastkę – Kajetanowicz i Baran dziś ruszą na malownicze trasy wyspy Świętego Michała jako 12. załoga.
Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran fantastycznie rozpoczęli rywalizację na wyspie Świętego Michała. Wczoraj wieczorem, już drugi raz z rzędu, na oczach tysięcy kibiców triumfowali w Ponta Delgada City Show – widowiskowym odcinku specjalnym rozgrywanym po zmroku na śliskich ulicach stolicy archipelagu Azorów. Dziś zmagania przeniosły się na malownicze szutrowe drogi portugalskiej wyspy. Pierwszym starciem był odcinek kwalifikacyjny, decydujący o tym, który z zawodników, będzie mógł jako pierwszy wybrać kolejność startu do dzisiejszych oesów. Na znanej z poprzednich edycji zawodów na Azorach, nieco ponad 3-kilometrowej próbie Remedios, liderzy Rajdowych Mistrzostw Europy potwierdzili, że są w świetnej formie i wywalczyli drugi czas. Ten rezultat to już szóste z rzędu i piętnaste w sumie podium załogi LOTOS Rally Team w kwalifikacjach przed rundami FIA ERC.
W drodze do tego wyniku Rajdowi Mistrzowie Europy pokonali m.in. triumfatorów poprzedniej rundy FIA ERC – łotewską załogę Sirmacis/Simins, a także wielokrotnych mistrzów Azorów – duet Moura/Costa. Wyższość Kajetana i Jarka musieli uznać także rajdowi mistrzowie Norwegii – Frank Tore Larsen i Torstein Eriksen. Czołowy rezultat Kajetanowicza oznacza, że Polak jako drugi mógł wybrać pozycję startową do dzisiejszych prób sportowych. Lider FIA ERC zdecydował się ruszać na trasę jako dwunasty. Aleksiej Łukjaniuk – najgroźniejszy rywal Polaka i wicelider punktacji wybrał 15. pozycję. Ta decyzja to ważny element taktyki w rajdach szutrowych – chodzi o to, by nie „odkurzać” drogi z luźnego szutru, który pogarsza przyczepność, ale jednocześnie nie jechać po nawierzchni mocno zniszczonej przez poprzedzające załogi.
Dziś uczestników Rajdu Azorów czeka jeszcze rywalizacja na czterech próbach sportowych. Pierwsza z nich – odcinek Batalha (7,27 km, szuter 74%, asfalt 26%) ruszy o 17:57 polskiego czasu. Czwartkowy etap zawodów zakończy walka w kamieniołomie – na trasie oesu Grupo Marques. Ta widowiskowa próba to nie lada gratka dla kibiców, którzy mogą na niej obserwować równoległą rywalizację dwóch załóg. Zmagania na tym odcinku będzie można oglądać na żywo, dzięki internetowej transmisji, która będzie dostępna pod adresem http://www.azoresrallye.com/live/. Kajetanowicz i Baran są niepokonani na odcinku Grupo Marques od początku swoich startów na Azorach – Polacy triumfowali w kamieniołomie już cztery razy z rzędu.
Kajto z Jarkiem stają do walki o zwycięstwo w czwartej rundzie FIA ERC jako zdecydowani liderzy tego cyklu. Polacy wywalczyli o 25 punktów więcej niż drudzy w klasyfikacji Łukjaniuk i Arnautow, a LOTOS Rally Team prowadzi w klasyfikacji zespołów z 13-punktową przewagą.
Kajetan Kajetanowicz Jesteśmy tuż po odcinku kwalifikacyjnym. Myślę, że przejechaliśmy go sprawnym tempem. Na wąskiej, mokrej drodze bardzo szybkie zakręty w większości pokonywaliśmy na 4-5 biegu. Trudny początek, ale esencjonalny. Sporo emocji, więc adrenalina powędrowała mocno w górę. Pozycję startową mogliśmy wybierać jako jedni z pierwszych, więc jest OK. Taki był plan. Rajd zapowiada się dosyć ekstremalnie, bo przez noc ma padać deszcz. Jednak zanim noc nadejdzie, mamy jeszcze dziś 4 odcinki – każdy z nich inny, ze zróżnicowaną nawierzchnią. Trudno będzie pojechać każdy oes bardzo szybko i wygrać go, bo opony, które dobierzemy, będą lepiej pracować na jednym odcinku, a na następnym mogą trochę gorzej, a na kolejnym znowu OK. Nie da się wybrać optymalnie. Myślę, że będziemy musieli podejść z głową do tego rajdu. Ten rajd jest tak zróżnicowany, że wszystkie odcinki nie padną łupem jednego kierowcy. Jestem o tym przekonany.
Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Rajdem Azorów (3,12 km):
1. Łukjaniuk/Arnautow (Rosja, Ford Fiesta R5) 1:54,889 s.
2. KAJETANOWICZ/BARAN (Polska, Ford Fiesta R5) + 0,777 s.
3. Sirmacis/Simins (Łotwa, Skoda Fabia R5) + 2,516 s.
4. Moura/Costa (Portugalia, Ford Fiesta R5) + 5,767 s.
5. Tlustak/Kucera (Czechy, Skoda Fabia R5) + 6,037 s.
6. Larsen/Eriksen (Norwegia, Ford Fiesta R5) + 6,651 s.
7. Orsak/Smeidler (Czechy, Ford Fiesta R5) + 7,386 s.
8. Kołtun/Pleskot (Polska, Ford Fiesta R5) + 7,426 s.
9. Barros/Henriques (Portugalia, Ford Fiesta R5) + 7,670 s.
10. Peres/Silva (Portugalia, Ford Fiesta R5) + 8,544 s.
Rajd Azorów w liczbach:
1. – pozycja Kajetanowicza i Barana w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Azorów.
4. z 10 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
25 punktów – to przewaga Kajetana i Jarka nad drugą załogą w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy.
2. – to miejsce, które Kajetanowicz i Baran wywalczyli w tej imprezie w sezonie 2015
215,53 km – łączna długość 16 odcinków specjalnych rajdu.
1992 – w tym roku Rajd Azorów po raz pierwszy był rundą Rajdowych Mistrzostw Europy.
1. – miejsce LOTOS Rally Team w klasyfikacji zespołów przed 4. rundą mistrzostw. Polski zespół pewnie prowadzi w tej klasyfikacji z przewagą 13 punktów.
25,72 km liczy najdłuższy oes – legendarna próba Sete Cidades – wytyczona na zboczu uśpionego wulkanu.
Zaledwie 10 razy w 51-letniej historii tych zawodów triumfowali w nich kierowcy spoza Portugalii.
89 proc. dystansu odcinków specjalnych Rajdu Azorów prowadzi po szutrze, a pozostałe 11 proc. – po drogach asfaltowych;
22 – to liczba oesów Rajdu Azorów, które Kajto z Jarkiem ukończyli w pierwszej trójce w sezonach 2014-2015.
71 punktów w pierwszych trzech rajdach obecnego sezonu FIA ERC zdobyli Kajetanowicz i Baran – liderzy klasyfikacji mistrzostw.
7 odcinków specjalnych Rajdu Azorów Kajetanowicz i Baran wygrali podczas swoich dwóch poprzednich startów w tej imprezie.
51. edycja tego rajdu odbędzie się w tym roku.
30 na 38, czyli 79 proc. odcinków specjalnych rozegranych w tym sezonie FIA ERC Kajetan z Jarkiem ukończyli w pierwszej trójce.
3930 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Ponta Delgada.
11 ostatnich rund FIA ERC z rzędu Kajto i Jarek kończyli zdobywając punkty.
Na 17 z 38 (45 proc.) oesów rozegranych w tym sezonie FIA ERC Kajetanowicz i Baran byli najszybsi. To najlepszy wynik spośród wszystkich załóg startujących w tegorocznych rundach cyklu.
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Azorów:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 71 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt.
3. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
4. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 37 pkt.
5. Lambros Athanassoulas (Grecja) 27 pkt.
6. Jaromir Tarabus (Czechy) 27 pkt.
7. Luis Monzon Artilles (Hiszpania) 25 pkt.
8. Wojciech Chuchała (Polska) 24 pkt.
9. Alastair Fisher (Wielka Brytania) 23 pkt.
10. Yonaton Perez Suarez (Hiszpania) 20 pkt.
Klasyfikacja zespołowa Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Azorów:
1. LOTOS Rally Team 58 pkt.
2. C-Rally 45 pkt.
3. Sports Racing Technologies 35 pkt.
4. Tiger Energy Drink Rally Team 20 pkt.
5. Botka Rally Team 19 pkt.
6. Lacaris Foundation Team Greece 18 pkt.
7. Auto Laca Competition 18 pkt.
8. Tlustak Racing 18 pkt.
9. T&T Czech National Team 15 pkt.
10. Eurosol Racing Team Hungary 12 pkt.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.