- Czas na Rajd Cypru – niezwykłe zawody o mieszanej, szutrowo-asfaltowej nawierzchni;
- Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran po wygranej w Grecji zawalczą o kolejne punkty;
- Zawody na wyspie Afrodyty stanowią łączoną rundę Mistrzostw Europy i Mistrzostw Bliskiego Wschodu;
- Załoga LOTOS Rally Team jest wiceliderem klasyfikacji sezonowej FIA ERC;
- Rajd Cypru w liczbach i pierwsza część rajdowego słownika – na końcu informacji.
Tylko dwa tygodnie dzielą trzecią i czwartą rundę Rajdowych Mistrzostw Europy, niezwykle ciekawego i wyrównanego cyklu Starego Kontynentu. Zespół LOTOS Rally Team po fenomenalnym zwycięstwie w Rajdzie Akropolu stanie na starcie do 46. edycji Rajdu Cypru, by postarać się o powtórzenie triumfu z roku 2015, kiedy wygrał klasyfikację FIA ERC. Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran pojawią się na wyspie Afrodyty jako wiceliderzy klasyfikacji sezonowej, a ich rajdową bronią będzie Ford Fiesta R5 obsługiwany i przygotowywany przez krakowski oddział brytyjskiej firmy M-Sport.
Zwycięzców rozgrywanego przed tygodniem kultowego starcia w Grecji czeka nie lada przeprawa. W kraju 35 razy mniejszym od Polski, Kajto i Jarek walczyć będą na ponad 720 kilometrach, z których blisko 220 to jazda na czas, podzielona na 14 odcinków specjalnych. Nawierzchnia trasy jest mieszana: 80% stanowi szuter, 20% asfalt. Samochody rajdowe mają podczas tego startu zawieszenia oraz opony przystosowane na luźną nawierzchnię.
Zarówno w intensywnych przygotowaniach, jak i samej rywalizacji Kajetanowicza i Barana motywuje ważny cel – historyczny, trzeci z rzędu triumf w mistrzostwach Europy. Cypr jest ważnym punktem na rajdowej mapie i stanowi koniec pierwszej części sezonu, składającego się w sumie z ośmiu rund. W dotychczasowych dwóch startach w tej imprezie Kajto zajmował drugie (2014) i pierwsze (2015) miejsca w klasyfikacjach FIA ERC.
Międzynarodowa rywalizacja o zwycięstwo
Rajd Cypru stanowi jednocześnie drugą rundę Mistrzostw Bliskiego Wschodu (FIA MERC), a początek rozgrywania tych zawodów sięga 1970 roku. W swojej historii ośmiokrotnie znalazły się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Na jej najwyższych stopniach podium stawały takie legendy jak Stig Blomqvist, Ari Vatanen, Carlos Sainz, Colin McRae, Petter Solberg czy Sébastien Loeb. W 1997 roku wygrywał tu Krzysztof Hołowczyc, pilotowany przez Macieja Wisławskiego.
W zawodach wystartuje łącznie ponad 70 załóg. Jedynymi reprezentantami naszego kraju będą Kajetanowicz i Baran, którzy otrzymali drugi numer startowy. Z jedynką widnieją Bruno i Hugo Magalhães (Portugalia, Skoda Fabia R5), z trójką dwukrotny zwycięzca Rajdu Dakar, Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel (Katar/Francja, Ford Fiesta R5). Aż 59 załóg zgłosiło się w samochodach napędzanych na cztery koła.
Niespotykana trasa areną zmagań
Organizatorzy egzotycznego rajdu co roku zaskakują pomysłami i innowacjami. W tegorocznej edycji kierowcy ponownie będą rywalizować na próbie wytyczonej w strefie buforowej Narodów Zjednoczonych na północy Cypru. Wydarzenie to zostało określone przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) jako najlepszy środek do budowania zaufania pomiędzy wspólnotami Nikozji od 1974 roku.
Kolejnymi unikatowymi odcinkami będą próby Love Cyprus Golden Stage 1 oraz 2, rozgrywane w niedzielę. Załogi z poszczególnych kategorii (klasyfikacji generalnej oraz klasyfikacji samochodów napędzanych na jedną oś), które na obu przejazdach uzyskają najlepsze czasy, otrzymają nagrody pieniężne. Ich pula wynosi łącznie aż 24 tysiące euro. Sama próba biegnie wzdłuż zatoki Larnaka, na południowym wschodzie wyspy. W pierwszej wersji ma długość 5,31 km (100% szutru), w drugiej 6,17 km (74% odcinka rozgrywana jest na szutrze, 26% na asfalcie).
Aż sześć odcinków specjalnych z harmonogramu ma długość ponad 20 kilometrów. Najdłuższy z nich, Cytanet Avdelero (82% po szutrze, 18% po asfalcie) to dokładnie 23 kilometry i 430 metrów rywalizacji.
Zacięta walka o punkty
Liderem tegorocznych zmagań w Rajdowych Mistrzostwach Europy jest Bruno Magalhães, który na swoim koncie zgromadził 93 punkty. Kajetan Kajetanowicz po trudnościach w pierwszej rundzie rozgrywanej na Azorach, gdzie wypadł z trasy, systematycznie odrabia straty. Wygrana w poprzednim starciu pozwoliła mu objąć pozycję wicelidera i zmniejszyć stratę do prowadzącego do 21 punktów. Na Cyprze łącznie do zebrania będzie 39 punktów, za triumf w klasyfikacji generalnej oraz w poszczególnych etapach. Zapowiada się niezwykła walka o zwycięstwo, prawdopodobnie w najcieplejszej rundzie sezonu. Temperatury sięgające 40°C dają średnią roczną wynoszącą ponad 19 stopni Celsjusza – dla porównania w Polsce średnia wynosi tylko około 8°C.
Kajetan Kajetanowicz:
– Trwa fascynujący sezon, który jest jednym z najtrudniejszych w ostatnich latach Rajdowych Mistrzostw Europy. Kalendarz skrócony do ośmiu niezwykle wymagających rund oraz potężna konkurencja składająca się z wielu mistrzów podkreśla istotę wydarzeń i redukuje miejsce na kalkulacje. Do rywali mam duży szacunek, a od siebie wiele oczekuję. Tak będzie także podczas Rajdu Cypru! Jestem dumny z LOTOS Rally Team – skupieni i zmotywowani do tego, aby przekraczać kolejne granice, lecimy na Cypr.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także CUBE.ITG, Delphi oraz Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.fb.com/EmocjeDoPelna, www.fb.com/KajetanKajetanowicz, www.twitter.com/Kajto_pl oraz www.youtube.com/Kajtopl.
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po Rajdzie Akropolu (3 z 8 rund):
1. Bruno Magalhães (Portugalia) 93 pkt.
2. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 72 pkt.
3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt.
4. Marijan Griebel (Niemcy) 27 pkt.
5. José Maria López (Hiszpania) 27 pkt.
6. Grzegorz Grzyb (Polska) 22 pkt.
7. Josh Moffett (Irlandia) 20 pkt.
8. Iván Ares (Hiszpania) 19 pkt.
9. Socratis Tsolakidis (Grecja) 19 pkt.
10. Alexandros Tsouloftas (Cypr) 16 pkt.
Rajd Cypru 2017 w liczbach:
- 2. – to miejsce Kajetana i Jarka w klasyfikacji generalnej FIA ERC przed Rajdem Akropolu.
- 4 z 8 rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy.
- 21 – tyle punktów traci Kajetanowicz do lidera tegorocznego cyklu FIA ERC.
- 112 to liczba odcinków, które Kajto wygrał w dotychczasowych startach w Mistrzostwach Europy.
- 20 proc. (43,9 km) trasy odcinków specjalnych ma nawierzchnię asfaltową. Pozostałe 80 proc. (175,8 km) prowadzi po kamienistych drogach szutrowych.
- 2140 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Nikozji.
- 3. start Kajetanowicza w tej imprezie.
- 2 razy Polak stawał na podium, raz wygrywając w klasyfikacji FIA ERC.
- 23,43 km liczy najdłuższy odcinek rajdu, czyli próba Cytanet Avdelero.
- 12 odcinków specjalnych Kajetanowicz i Baran wygrali w dotychczasowych startach w tym rajdzie.
- 4 razy Rajd Cypru wygrywał rekordzista tej imprezy – 9-krotny Rajdowy Mistrz Świata Sebastien Loeb.
- 14 odcinków specjalnych o łącznej długości 219,74 km będzie do przejechania w tegorocznej edycji Rajdu Cypru.
- 72 punkty w pierwszych trzech rajdach sezonu wywalczyła załoga LOTOS Rally Team.
- 8 razy Rajd Cypru stanowił rundę Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC).
- 24 tysiące euro to pula nagród dla najlepszych załóg odcinka Love Cyprus Golden Stage.
- 59 załóg zgłoszonych do Rajdu Cypru pojedzie samochodami napędzanymi na cztery koła.
- 47 – aż tylu kierowców korzystało z samochodów R5 w dotychczasowych rundach mistrzostw.
- 2 – tyle razy Rajd Dakar wygrywał Nasser Al-Attiyah, który również wystartuje w cypryjskich zawodach.
- 46. edycja tych zawodów odbędzie się w tym roku.19 ostatnich startów w FIA ERC Kajto i Jarek kończyli, zdobywając punkty.
Rajdowy słownik – poznaj rajdy samochodowe
Część 1: oes i dojazdówka
W pierwszej części naszego rajdowego słownika przybliżymy Państwu temat oesów i dojazdówek, czyli trasy, z której składa się rajd. Odcinek specjalny popularnie nazywany „oesem” (w skrócie „OS”), to wytyczona przez organizatorów trasa, na której załogi rywalizują na czas. Dane zawody składają się najczęściej z kilkunastu odcinków specjalnych, których łączny czas przejazdu (OS 1 + OS 2 + OS 3… = wynik) ustala klasyfikację generalną zawodów. Do czasu odcinka specjalnego może być doliczona kara, na przykład za spóźnienie, przedwczesny wjazd na start, falstart czy potrącenie tzw. „szykany”.
Dystans pomiędzy odcinkami specjalnymi załogi pokonują w normalnym, otwartym ruchu drogowym, czyli tzw. „dojazdówkami”. Odcinki dojazdowe mają czasami po kilkadziesiąt kilometrów, a czas na ich pokonanie jest ściśle określony. Zdarza się, że załoga na „dojazdówce” zmienia koła lub ustawienia zawieszenia, by jeszcze szybciej pojechać kolejny odcinek specjalny.
W rajdach samochodowych rozgrywane są jeszcze super odcinki specjalne (przygotowane specjalnie dla kibiców, w centrach miast lub na wybudowanych torach, na przykład Tor Mikołajki) oraz „Power Stage”, czyli dodatkowo punktowany, ostatni odcinek zawodów.
Harmonogram czasowy 46. Rajdu Cypru (według czasu polskiego):
Piątek, 16 czerwca:
06:00 – odcinek testowy
09:03 – odcinek kwalifikacyjny (4,85 km)
12:30 – wybór pozycji startowych (Nikozja)
13:30 – konferencja prasowa przed rajdem (Nikozja)
18:00 – ceremonia startu (Larnaka)
Sobota, 17 czerwca:
06:43 – OS 1 – Kalo Chorio 1 (21,66 km; 75% szuter, 25% asfalt)
07:36 – OS 2 – Giorgos Kyprianou Lefkara 1 (18,48 km; 79% szuter, 21% asfalt)
08:24 – OS 3 – Cytanet Analiontas 1 (14,41 km; 100% szuter)
10:27 – OS 4 – CNP Asfalistiki Super Special Stage 1 (4,15 km; 27% szuter, 73% asfalt)
11:02 – Serwis A – 30 min. (Nikozja)
12:15 – OS 5 – Kalo Chorio 2 (21,66 km; 75% szuter, 25% asfalt)
13:08 – OS 6 – Giorgos Kyprianou Lefkara 2 (18,48 km; 79% szuter, 21% asfalt)
13:56 – OS 7 – Cytanet Analiontas 2 (14,41 km; 100% szuter)
15:59 – OS 8 – CNP Asfalistiki Super Special Stage 2 (4,15 km; 27% szuter, 73% asfalt)
Flexi serwis B – 45 minut (Nikozja)
Długość odcinków specjalnych I etapu: 117,40 km
Niedziela, 18 maja:
07:32 – Serwis C – 15 minut (Nikozja)
08:10 – OS 9 – Psaltis Eneos Yeri 1 (22,00 km; 81% szuter, 19% asfalt)
09:08 – OS 10 – Cytanet Avdelero 1 (23,43 km; 82% szuter, 18% asfalt)
10:23 – Serwis D – 30 min. (Nikozja)
11:16 – OS 11 – Psaltis Eneos Yeri 2 (22,00 km; 81% szuter, 19% asfalt)
12:14 – OS 12 – Cytanet Avdelero 1 (23,43 km; 82% szuter, 18% asfalt)
13:29 – Serwis E – 30 min. (Nikozja)
14:57 – OS 13 – Love Cyprus Golden Stage 1 (5,31 km, 100% szuter)
15:30 – OS 14 – Love Cyprus Golden Stage 2 (6,17 km, 74% szuter, 26% asfalt)
16:03 – Serwis F – 10 minut (Nikozja)
17:00 – Ceremonia mety – zakończenie rajdu (Nikozja)
Długość odcinków specjalnych II etapu: 102,34 km
Długość odcinków specjalnych rajdu: 219,74 km