Powracają rajdowe emocje z załogą LOTOS Rally Team – Kajetanem Kajetanowiczem i Maciejem Szczepaniakiem. Wiceliderzy kategorii WRC 3 wystartują w 65. Rajdzie Akropolu, nazywanym też rajdem bogów. Dla Kajetanowicza będzie to już piąty start w tej imprezie. Polak stawał na jego podium trzykrotnie, dwa razy zwyciężając, kiedy walczył o swoje tytuły Rajdowego Mistrza Europy. Jak przebiegnie dla niego ta runda rozgrywana tym razem w ramach mistrzostw świata? Dowiemy się już w dniach 9-12 września.
Sezon 2021 stoi pod znakiem wysokiej skuteczności Kajetanowicza. Polak rozpoczął rok od zwycięstwa w asfaltowym Rajdzie Chorwacji i szutrowym Rajdzie Portugalii. Po zdobyciu kolejnych punktów na Sardynii, Kajto stanął na drugim stopniu podium w arcyszybkim Rajdzie Estonii. Obecnie daje to Polakowi pozycję wicelidera w klasyfikacji sezonowej, jednak trzeba pamiętać o tym, że liderujący w kategorii Yohan Rossel ma na swoim koncie o jeden start więcej.
Rajd Akropolu wraca do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata po ośmiu latach przerwy. To jedna z najstarszych rund WRC. Jego pierwsza edycja została rozegrana już w 1953 roku. Rajd cieszy się ogromną popularnością wśród kibiców. Jego trzy odcinki specjalne, które zostaną rozegrane także w tegorocznej edycji, zostały wpisane na listę dziesięciu najbardziej kultowych odcinków specjalnych WRC. Są to oesy Aghii Theodori, Bauxites i Tarzan. Swoją sławę zyskały m.in. dzięki krętości, wysokim temperaturom i wielkim kamieniom, które szczególnie na drugiej pętli będą stanowić zagrożenie dla samochodów i ich opon. Duża liczba „kapci” jest bardzo możliwa.
Kategoria WRC 3, w której rywalizują Polacy, będzie najsilniej obsadzoną kategorią w rajdzie. Łącznie znajdzie się w niej aż 17 załóg, 6 z nich pochodzi z Grecji. Swój start potwierdzili m.in. Finowie, Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen czy Brytyjczycy, Chris Ingram i Ross Whittock. Kibice najbardziej zacierają ręce na kolejną odsłonę pojedynku między Kajetanem Kajetanowiczem a Yohanem Rosselem. To właśnie ci dwaj kierowcy walczą między sobą o mistrzowską koronę. Polak i Francuz zmierzyli się ze sobą na Sardynii, gdzie górą był Rossel i Coria oraz w Chorwacji i Portugalii, gdzie triumfowali Kajetanowicz i Szczepaniak. Kto zwycięży w Grecji? To jedno z najgorętszych pytań przed tym rajdem.
– Każdy rajd jest ważny, zwłaszcza pod koniec sezonu, kiedy karty są już odkryte. Udało nam się już w tym roku wiele osiągnąć, ale ciągle musimy cisnąć, żeby zdobyć więcej punktów, niż nasz główny rywal. Taki jest też cel. W Rajdzie Akropolu brałem udział kilka razy, gdy ścigaliśmy się w mistrzostwach Europy. Wygrywaliśmy tutaj dwukrotnie, więc wiem, jak to smakuje, ale ten rajd to zupełnie nowe rozdanie. Musimy podejść do niego z czystą kartą i robić swoje. Utrzymanie koncentracji będzie kluczem do sukcesu, choć w tych warunkach na pewno nie będzie to łatwe. Czekałem na rywalizację tutaj kilka tygodni i choć w rajdach nie wszystko można przewidzieć, wierzę, że zrobiliśmy wszystko, by jak najmniej pozostawić losowi
– mówi Kajetan Kajetanowicz.
65. Rajd Akropolu rozpocznie się w czwartek, 9 września. Po odcinku testowym kierowcy rozpoczną walkę od miejskiego odcinka specjalnego (0,98 km), który wystartuje o 17:08 czasu polskiego. Na piątek organizatorzy zaplanowali pięć odcinków specjalnych – przejeżdżany dwukrotnie OS Aghii Theodori (17,54 km) oraz Loutraki (19,40 km), Thiva (23,27 km) i Elatia (11,65 km). Największą trudnością tego dnia będzie brak serwisu. Zawodnicy będą zdani tylko na swoje własne umiejętności serwisowania auta.
Sobota to najdłuższy, bo liczący aż 132,56 km etap rajdu. Pierwsza pętla to odcinki Pavliani (24,25 km), Gravia (24,81 km), Bauxites (22,97 km) oraz Eleftherochori (18,14 km). Na koniec dnia załogi przejadą ponownie odcinki Pavliani oraz Eleftherochori.
Finał rajdu zostanie rozegrany w niedzielę. Pierwszym oesem dnia będzie liczący 23,37 km Tarzan. Po nim kierowcy pokonają najdłuższy odcinek rajdu, Pyrgos (33,20 km). Dodatkowo punktowanym Power Stagem będzie liczący tym razem 12,68 km OS Tarzan. Łącznie Rajd Akropolu będzie liczył 292,16 km.
Starty Kajetana Kajetanowicza wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS, a także Delphi Technologies, Pirelli, SJS Driving Experience oraz Grupa Sikora.