- Załoga LOTOS Rally Team rozpoczyna rywalizację w Rajdzie Akropolu od zwycięstwa na odcinku kwalifikacyjnym;
- Dzięki temu triumfowi Rajdowy Mistrz Europy jako pierwszy wybierze pozycję startową, tak ważną w rywalizacji na szutrze;
- To drugie z rzędu zwycięstwo Kajetanowicza i Barana w kwalifikacjach przed grecką imprezą. W poprzedniej edycji rajdu też byli najszybsi;
- Dzisiejszy wynik Polaków to 7. wygrany, a 13. ukończony na podium, odcinek kwalifikacyjny w historii ich wspólnych startów w Mistrzostwach Europy;
- Walka o zwycięstwo w 3. rundzie FIA ERC rozegra się jutro i w niedzielę – na 12. krętych, kamienistych odcinkach specjalnych o łącznej długości ponad 231 km.
Choć od ostatniego startu Kajetanowicza i Barana w szutrowej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy mija dziś 208 dni, to polscy Mistrzowie Europy nadal dobrze wiedzą jak szybko jeździć po luźnej nawierzchni. Dziś reprezentanci LOTOS Rally Team rozpoczęli rywalizację w legendarnym Rajdzie Akropolu i na odcinku kwalifikacyjnym wywalczyli najlepszy czas. Kajetan i Jarek, jadący Fordem Fiesta R5 Evo, pokonali m.in. wiceliderów mistrzostw – Łukjaniuka i Kapustina (Ford Fiesta R5 Evo) i wicemistrzów Europy juniorów – Sirmacisa z Siminisem (Skoda Fabia R5). Dzisiejszy triumf to już siódme wygrane kwalifikacje w historii wspólnych startów Kajetanowicza i Barana w Rajdowych Mistrzostwach Europy. To także trzynasty w sumie, a piąty z rzędu, odcinek kwalifikacyjny, który załoga LOTOS Rally Team kończy w pierwszej trójce.
Wygranie odcinka kwalifikacyjnego oznacza, że to Kajetanowicz jako pierwszy będzie wybierał kolejność startową do jutrzejszych odcinków specjalnych, tak ważną w rywalizacji w rajdach szutrowych. Zwycięzca kwalifikacji może wybrać sobie optymalną pozycję, by nie tracić cennych sekund z powodu zalegającego na drodze luźnego szutru, ale jednocześnie nie ryzykować jazdy po nawierzchni mocno zniszczonej przez poprzedzające załogi.
Walka o zwycięstwo w 62. edycji greckiego rajdu rozpocznie się w sobotę, 7 maja. Na pierwszy etap zawodów składają się trzy, dwukrotnie przejeżdżane szutrowe odcinki specjalne: New Gravia (25,7 km), Amfissa (14,29 km) oraz Paleohori (12,43 km). Pierwsza z sobotnich prób – wspinający się na 1442 m npm. odcinek New Gravia – rozpocznie się o 9:08 polskiego czasu. Jutrzejszą rywalizację w Rajdzie Akropolu zakończy drugi przejazd oesu Paleohori, który ruszy o 15:43 polskiego czasu. 7 maja załogi będą miały do przejechania łącznie niemal 105 km oesowych.
Do rywalizacji w Rajdzie Akropolu jego ubiegłoroczni triumfatorzy – Kajetanowicz i Baran stają jako zdecydowani liderzy klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Europy – z 22 punktami przewagi nad drugim w klasyfikacji Aleksiejem Łukjaniukiem. Oprócz tego, w Grecji LOTOS Rally Team będzie także bronić prowadzenia w klasyfikacji zespołowej europejskiego czempionatu.
Kajetan Kajetanowicz Fajnie, że nie zapomnieliśmy jak szybko jeździć po szutrze, bo ponad 200 dni przerwy od startów na tej nawierzchni na pewno robi swoje. Dziś szybko odzyskaliśmy dobry feeling i wygraliśmy odcinek kwalifikacyjny. Różnice na mecie nie były zbyt duże, ale to świetna wiadomość, która zwiastuje dobrą, emocjonującą walkę. Do Rajdu Akropolu można podejść na dwa sposoby. Pierwszy to cisnąć na maksa i toczyć zaciętą walkę z krwi i kości, ale na tutejszych odcinkach taka jazda może się źle skończyć dla samochodu. Drugi sposób to jazda nieco wolniejsza, ale to z kolei sprawia, że trudniej utrzymać koncentrację, niezbędną do tego, żeby jechać czysto i bez przygód. Dlatego najlepiej znaleźć optymalną harmonię między jednym i drugim sposobem – jechać na tyle pewnie, by dojechać do mety, ale także na tyle szybko, by na rampę wjechać na pierwszym miejscu. Już od wielu dni, od testów, od zapoznania z trasą ciągle myślę o tym, jak to zrobić, jakie dobrać opony, jak ustawić samochód i jak zmierzyć się z tą ekstremalnie trudną trasą Rajdu Akropolu. Może ktoś mi podpowie (śmiech)?
Jarek Baran To jest zupełnie inny Rajd Akropolu niż ten, w którym startowaliśmy w dwóch poprzednich sezonach. Jesteśmy na dużo większych wysokościach, odcinki mają bardziej górzystą konfigurację i przypominają klasyczne edycje tej imprezy. Szczególnie na dwóch najdłuższych odcinkach każdego dnia widać kilka zdecydowanie różnych partii – są miejsca szerokie, jak i bardzo wąskie, szybkie, jak i mocno kręte, z dobrym, utwardzonym, równym szutrem, jak i bardzo kamieniste. Jeśli jest jakaś rzecz decydująca o wynikach rajdu to sądzę, że są to miejsca, w których trzeba – według starej zasady – pojechać rozsądnie, odrobinę mocniej szanując i oszczędzając samochód.
Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Rajdem Akropolu – 3. rundą Rajdowych Mistrzostw Europy 2016:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2:19,938 s.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) + 0,095 s.
3. Ralf Sirmacis (Łotwa) + 1,732 s.
4. Jaromir Tarabus (Czechy) + 3,124 s.
5. Wojciech Chuchała (Polska) + 4,095 s.
6. Raul Jeets (Estonia) + 4,652 s.
7. Lambros Athanassoulas (Grecja) + 4,736 s.
8. Jarosław Kołtun (Polska) + 4,790 s.
9. Antonin Tlustak (Czechy) + 5,864 s.
10. Federico Della Casa (Szwajcaria) + 7,046 s.
Harmonogram Rajdu Akropolu – 3. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 (godziny wg czasu polskiego):
Piątek, 6 maja:
7:30 – odcinek testowy
10:23 – odcinek kwalifikacyjny (3,7 km)
13:00 – wybór pozycji startowych
17:30 – ceremonia startu (Termopile)
Sobota, 7 maja:
9:08 – OS 1 – New Gravia 1 (25,7 km)
10:01 – OS 2 – Amfissa 1 (14,29 km)
11:04 – OS 3 – Paleohori 1 (12,43 km)
12:09 – Serwis A – 30 min. (Lamia)
13:47 – OS 4 – New Gravia 2 (25,7 km)
14:40 – OS 5 – Amfissa 2 (14,29 km)
15:43 – OS 6 – Paleohori 2 (12,43 km)
Flexi serwis B – 45 minut (Lamia)
Niedziela, 8 maja:
7:00 – Serwis C – 15 minut (Lamia)
7:55 – OS 7 – Eleftherohori 1 (17,87 km)
8:48 – OS 8 – Rengini 1 (11,61 km)
9:16 – OS 9 – Elatia/Karya 1 (33,86 km)
10:56 – Serwis D – 30 min. (Lamia)
12:06 – OS 10 – Eleftherohori 2 (17,87 km)
12:59 – OS 11 – Rengini 2 (11,61 km)
13:27 – OS 12 – Elatia/Karya 2 (33,86 km)
14:50 – Serwis E – 10 minut (Lamia)
15:04 – Ceremonia mety – zakończenie rajdu (Lamia)
Klasyfikacja FIA ERC przed Rajdem Akropolu – 3. rundą FIA ERC 2016:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 60 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 38 pkt.
3. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
4. Luis Monzon Artilles (Hiszpania) 25 pkt.
5. Alastair Fisher (Wielka Brytania) 23 pkt.
6. Yonaton Perez Suarez (Hiszpania) 20 pkt.
7. Josh Moffett (Irlandia) 19 pkt.
8. Jonathan Greer (Wielka Brytania) 14 pkt.
Klasyfikacja zespołowa FIA ERC przed Rajdem Akropolu – 3. rundą FIA ERC 2016:
1. LOTOS Rally Team 50 pkt.
2. C-Rally 33 pkt.
3. Botka Rally Team 19 pkt.
4. Auto Laca Competition 18 pkt.
5. Tlustak Racing 18 pkt.
6. Eurosol Racing Team Hungary 12 pkt.
7. Tiger Energy Drink Rally Team 10 pkt.
8. Sports Racing Technologies 10 pkt.
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także i CUBE.ITG i Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.facebook.com/EmocjeDoPelna i www.facebook.com/KajetanKajetanowicz.